راد پایپ وارد کننده و تامین کننده تجهیزات پایپینگ

با ما در تماس باشید : ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)

۰۲۱-۵۸۴۳۷

info@radpipe.ir

شنبه تا ۵شنبه

ساعات کاری ۰۹:۰۰ تا ۱۸:۰۰

تهران، خیابان شریعتی

بالاتر از تقاطع مطهری، پلاک ۵۵۶

با ما در تماس باشید : ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)

راد پایپ وارد کننده و تامین کننده تجهیزات پایپینگ

لوله تک لایه چیست؟!

لوله تک لایه چیست؟!
لوله تک لایه چیست؟!

لوله تک لایه چیست؟!

فهرست عناوین

یکی از پرکاربردترین لوله‌های موجود در بازار و همچنین در ساختمان سازی و تاسیسات لوله تک لایه است. در مقاله لوله تک لایه چیست؟! در سایت راد پایپ به بررسی کامل این مدل از لوله خواهیم پرداخت. و انواع و کاربرد هر یک از انواع آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. پس اگر شما هم به دنبال اطلاعات بیشتر در خصوص این دست از لوله تاسیساتی هستید و قصد دارید اطلاعات بیشتری در مورد لوله تک لایه به دست بیاورید در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

لوله تک لایه چیست؟!

اولین سوالی که قصد داریم به بررسی آن بپردازیم این است که لوله تک لایه چیست؟! لوله تک لایه یکی از پرکاربردترین لوله‌های تاسیساتی به منظور انتقال آب هستند. این لوله‌ها را با نام‌های دیگری نیز می‌شناسند. شاید با نام علمی این لوله کمتر آشنا باشید. نام دیگر لوله تک لایه لوله پروپیلن است. البته ممکن است این لوله را در بازار با نام لوله سبز نیز بشناسند. علت این نامگذاری به این دلیل است که وقتی این لوله برای اولین بار به بازار تاسیسات عرضه شد سبز رنگ بوده و به همین علت ممکن است برخی از افراد این لوله را با نام لوله سبز نیز بشناسند.

علت استفاده از لوله تک لایه چیست؟!

لوله تک لایه چیست؟!

استفاده از این نوع لوله در شبکه انتقال آب ساختمان‌ها دلایل مختلفی دارد که از ویژگی‌های اصلی این نوع از لوله‌ها است. لوله تک لایه مشکلات لوله‌های قدیمی و فلزی را نداشت. از جمله آنها می‌توان به زنگ زدی و ترکیدگی لوله اشاره کرد. لوله‌های فلزی با گذر زمان ممکن است دچار پوسیدگی و زنگ زدگی شوند که این اتفاق در لوله‌های پروپیلنی اتفاق نمی‌افتد. طول عمر بالا، ضایعات کمتر، سهولت در نصب، وزن پایین لوله، عدم ترکیدگی و زنگ زدی و همچنین عدم افت فشار از دلایل استفاده این لوله بجای لوله‌های فلزی است.

بزرگترین مشکل و ایراد لوله تک لایه

هر محصولی در کنار تمامی مزایا و ویژگی‌هایی که دارد مشکلات و معایب خاص خود را نیز دارد. یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین معایب این لوله انعطاف پذیری پایین آن است. لوله‌های پنج لایه به نسبت لوله‌های تک لایه انعطاف پذیری بسیار زیادی دارند. این لوله‌ها با توجه به انعطاف پذیری کمی که دارند، برای مصرف آنها در لوله کشی‌ها از تبدیل‌ها و زانویی‌های زیادی باید استفاده شود. این در حالی است که سایر لوله‌ها این مشکل را نداشته و میزان تبدیل‌ها و زانویی‌های مصرف شده در ساختمان‌ها و پروژه‌های آب رسانی کمتر شده و هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

نکته مهم در مصرف لوله‌های تک لایه

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مصرف این لوله باید به آن توجه داشته باشید مصرف این لوله در انتقال آب گرم در زیر کار است. گرما و بالا بودن دمای آب در حال جریان در این لوله‌ها ممکن است باعث تغییر شکل در آنها شده و مهم‌ترین نکته در این مورد توکار بودن آنها است. این تغییر شکل نه تنها به خود لوله بلکه ممکن است به محیط اطراف لوله و ساختمان نیز آسیب‌هایی وارد کند و کف ساختمان و واحد شما دچار مشکل شود. پس حتماً این نکته را در نظر داشته باشید که لوله تک لایه بر اثر گرما ممکن است منبسط شود و تغییر شکل داده و به سیستم آبرسانی آسیب وارد کند.

کاربرد لوله‌های تک لایه

در این بخش از مقاله لوله تک لایه چیست؟! به بررسی این موضوع می‌پردازیم که لوله‌های تک لایک در چه صنایعی و در چه مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرند و کاربرد آن‌ها در صنعت تاسیسات چیست. از جمله مواردی که از لوله تک لایه در آنها استفاده می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لوله کشی ساختمان و آب آشامیدنی
  • تاسیسات و تهویه مطبوع ساختمان
  • مورد استفاده در محیط‌های اسیدی و برای شبکه انتقال مواد اسیدی و قلیایی
  • فاضلاب‌های صنعتی به ویژه در کارخانه‌ها و تولیدی ها

کلام پایانی

در آخر نیز می‌توان گفت که لوله تک لایه یکی از لوله‌های پرکاربرد در صنعت تاسیسات بوده و جایگزین مناسبی برای لوله‌های فلزی است. در برخی موارد و در ساختمان‌های بسیار بعضاً از این لوله به صورت روکار نیز استفاده می‌شود. اما با وجود تمامی مزایا و کارکردهای مفید این لوله، دارای معایبی نیز می‌باشد که در طول مقاله آنها را به صورت کامل برای شما عزیزان شرح دادیم. همچنین شما عزیزان می‌توانید برای خرید کالاهای فلنج و شیر کشویی  و سایر شیرآلات صنعتی از بخش محصولات اقدام به تهیه این محصولات کنید. از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید از شما عزیزان کمال تشکر را داریم.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

پربازدیدترین مقالات

مشاوره رایـگان

اگر پروژه‌ای دارید،
با خیال راحت به ما بسپارید…

تلفن: ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)