راد پایپ وارد کننده و تامین کننده تجهیزات پایپینگ

با ما در تماس باشید : ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)

021-58437

info@radpipe.ir

شنبه تا ۵شنبه

ساعات کاری ۰۹:۰۰ تا ۱۸:۰۰

تهران، خیابان شریعتی

بالاتر از تقاطع مطهری، پلاک ۵۵۶

با ما در تماس باشید : ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)

راد پایپ وارد کننده و تامین کننده تجهیزات پایپینگ

اتصالات مانیسمان چیست و چه کاربردی دارد؟

اتصالات مانیسمان چیست و چه کاربردی دارد؟
اتصالات چهارراهی مانیسمان

اتصالات مانیسمان چیست و چه کاربردی دارد؟

فهرست عناوین

اتصالات مانیسمان برای اولین باز توسط دو برادر به نام مانیسمان اختراع شد. این اتصالات بدون درز و مستحکم کاربردهای فراوانی در صنایع گوناگون دارند. در این مقاله به این موضوع میپردازیم که اتصالات مانیسمان چیست و چه انواعی دارد. از این اتصالات بیشتر در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز، سیستم آبرسانی موتورخانه ها و ساخت پل سازی استفاده می شود.

اتصالات مانیسمان چیست؟

اتصالاتی که در فرآیند تولید آنها از لوله مانیسمان استفاده می شود و هیچ گونه درز و خط جوشی روی بدنه اتصالات دیده نمی شود اتصالات مانیسمان یا بدون درز گفته می شود. این اتصالات بیشتر برای لوله های مانیسمان کاربرد دارند. این اتصالات در راه ها و ضخامت های متنوعی ساخته می شوند که پر کاربردترین آنها رده های ۴۰ و ۸۰ است. مهم ترین ویژگی این اتصالات بدون درز بودن آنها بوده و دارای ساختاری یک دست هستند. برای همین است که این اتصالات کیفیت بهتری نسبت به دیگر اتصالات دارند و برای سیستم های لوله کشی صنایع علی الخصوص انتقال نفت و گاز از آنها استفاده می شود.ماده اولیه تولید این اتصالات اغلب فولاد است اما گرید این اتصالات که نشانگر مقاومت آنهاست متفاوت می باشد.

اتصالات مانیسمان چیست
اتصالات مانیسمان چیست

کاربرد اتصالات مانیسمان در صنایع

اتصالات مانیسمان که بهترین اتصالات بدون درز جوشی هستند در صنایع مختلف اعم از صنایع شیمیایی، صنعت هوافضا، انرژی تجدیدپذیر، حمل و نقل، خودروسازی، ساخت پل و اسکله، آبرسانی موتورخانه ها، سیستم های آتش نشانی، صنعت دریانوردی و صنایع نفت و گاز کاربرد فراوانی دارد. استفاده از این اتصالات باعث افزایش مقاومت سیستم لوله کشی می شود زیرا با این کار استحکام لوله ها یکسان خواهند بود و ممکن است به مشکلات کمتری در ادامه پروژه برخورد داشته باشیم. بنابراین بسیار مهم است بدانیم اتصالات مانیسمان چیست و چه کاربردی دارد.

ویژگی های منحصربفرد انواع اتصالات مانیسمان

اتصالات‌مانیسمان ۶ نوع مختلف دارد که هر کدام ویژگی منحصر به فردی دارند، این انواع عبارتند از:

  • اتصالات سه راهی:

    از پرکاربرد ترین اتصالات مانیسمان هستند که دو نوع دارند: یکی از آنها برای اتصال لوله با قطر یکسان و دیگری برای اتصالات ناهمسان است.

  • اتصالات زانویی:

    این اتصالات با زوایای ۴۵ و ۹۰ درجه تولید می شوند و برای تغییر جهت لوله در لوله کشی استفاده می شود. لذا بسیار مهم است بدانید اتصالات مانیسمان چیست و چه انواعی دارد.

  • اتصالات گپ:

    از این اتصالات برای انسداد انتهای خطوط لوله استفاده می شود و با جوش دادن به لوله وصل می شوند.

اتصالات گپ مانیسمان
اتصالات گپ مانیسمان
  • اتصالات تبدیلی:

    برای تغییر اندازه سر لوله یا اتصال دو لوله که قطرهای همسانی ندارند از این اتصالات استفاده می شود. این اتصالات دو مدل صاف و کج دارند.

  • اتصالات چهارراهی:

    اتصالاتی که شبیه صلیب بوده و جهت متصل کردن ۴ لوله از آنها استفاده می شود.

  • اتصالات بوشن:

    برای اتصال دو لوله یکسان به کار می روند.

اتصالات بوشن مانیسمان
اتصالات بوشن مانیسمان

در استفاده از لوله های استیل بدون درز لازم است به انواع اتصالات لوله های بدون درز نیز توجه شود. هنگام اتصال لوله های فولادی بدون درز، برای اطمینان از بهبود کارایی، به روش اتصال توجه کنید. روش های رایج اتصال لوله های بدون درز عمدتاً شامل موارد زیر است:

  1. نوع تراکم:

    لوله کشی را وارد نازل فیتینگ لوله کرده و با مهره محکم کنید و آستین نازل را با نیروی مارپیچ از طریق حلقه آب بندی فشرده کنید تا نقش آب بندی را ایفا کند و اتصال لوله را کامل کند.

  2. نوع جوش:

    انتهای لوله شیاردار است و لوله ها به صورت حلقه ای با جوش دستی یا اتوماتیک جوش داده می شوند.

  3. نوع فلنج:

    بین فلنج و لوله، جوش آرگونی حلقه ای ایجاد کنید و با گیره یا پیچ و مهره سریع آن را ببندید تا واشر بین فلنج ها بتواند آب بندی و اتصال لوله را کامل کند.

  4. نوع پرس:

    لوله را وارد اتصالات لوله کنید و دیواره لوله را با ابزار نصب مخصوص به صورت شش ضلعی فشار دهید و حلقه آب بندی داخلی نیز به شش ضلعی تبدیل می شود.

شما در این مقاله متوجه شدید اتصالات مانیسمان چیست و چه کاربردی دارد، همچنین شما می توانید از طریق سایت راد پایپ قیمت مدل های مختلف این اتصالات را بررسی کرده و خریداری نمایید.

انواع مختلف اتصالات مانیسمان
انواع مختلف اتصالات مانیسمان

تفاوت لوله درزدار و بدون درز

لوله درزدار ​​و لوله بدون درز ترکیب شیمیایی تفاوت خاصی دارد. تولید قطعات فولادی بدون درز تنها الزامات اساسی دارد که باید رعایت شود. به عنوان مثال، سیلیکون، گوگرد، منگنز، اکسیژن و فریت مثلثی و سایر عناصر را می توان با توجه به نسبت معینی در فرآیند جوشکاری با یک جوش حرارتی انتقال آسان مخلوط کرد.

استحکام لوله به ترکیب آلیاژ بستگی دارد و همان عملیات حرارتی استحکام لوله بدون درز و درزدار در اصل یکسان است. پس از تست کشش و تست ارتعاش سه بعدی، درز پارگی تقریباً منحصراً در مکانی دور از نقطه جوش یا مناطق گرم شده رخ می دهد. زیرا ناخالصی جوش کمتر و نیتروژن بیشتر است و در نتیجه استحکام جوش در قسمت های دیگر بهتر است. با این حال، انجمن بویلر و مخزن تحت فشار ASME، یک لوله شکاف تنها می تواند 85٪ فشار مجوز را تحمل کند، که عمدتاً به دلیل جمع آوری داده ها است که تجهیزات جوشکاری در حال استفاده امروز بهبود یافته است.

الزامات ASME 100٪ توسط اتصالات لوله آزمایش اولتراسونیک می تواند به طور کامل در معرض فشار مجوز قرار گیرد. به طور مشابه، اروپا و آسیا نیز از طریق اتصالات لوله آزمایش جریان گردابی برای تضمین عملکرد کیفیت جوش، آزمایش جریان گردابی نیاز به تأیید مراحل قانونی و موسسات مجوز دارد.

لوله های فولادی بدون درز در یک زمان در طول نورد تشکیل می شوند. لوله های فولادی جوش داده شده باید پس از نورد، معمولاً با جوش مارپیچ و مستقیم جوش داده شوند. عملکرد لوله بدون درز بهتر است و البته قیمت بالاتر است. لوله فولادی نوعی فولاد دراز توخالی است که به عنوان خط لوله برای انتقال سیالاتی مانند نفت، گاز طبیعی، آب، گاز، بخار و غیره استفاده می شود و همچنین زمانی که مقاومت خمشی و پیچشی یکسان باشد، وزن آن نیز یکسان است. سبک بوده و بنابراین به طور گسترده ای استفاده می شود. این اتصالات مورد استفاده در ساخت قطعات مکانیکی و سازه های مهندسی می باشند. همچنین برای تولید انواع سلاح های معمولی، بشکه، پوسته و غیره استفاده می شود.

نمایی از لوله مانیسمان
نمایی از لوله مانیسمان

روش ساخت استاندارد و مقاوم اتصالات مانیسمان

برای ساخت این اتصالات جوشی بدون درز ابتدا شمش های فولادی را تحت حرارت بالایی قرار می دهند و طی چند مرحله این اتصالات را می سازند، برای انجام این فرآیند باید استاندارد ‌ASME را رعایت کرد. به طور کلی اتصالات بدون درز معمولا به صورت گرد و بدون زاویه تولید می شوند اما در صورت تولید به شکل چهارگوش هزینه تولید بالاتری دارند. روی بدنه این اتصالات از پوشش گالوانیزه استفاده می شود و دلیل این کار برای بالاتر بردن مقاومت این اتصالات است. این کار باعث می شود مقاومت اتصالات در شرایطی که رطوبت و فشار بیشتر است افزایش پیدا کند. پوشش روی سطح اتصالات باعث می شود عمر آنها تا ۵۰ سال افزایش پیدا کند و تا سالها بدون کوچک ترین مشکل و پوسیدگی مورد استفاده قرار گیرند.

اتصالات مانیسمان قیمت بالاتری نسبت به اتصالات درزدار دارند چرا که برای ساخت اتصالات مانیسمان از شمش فولاد و یا لوله مانیسمان استفاده می شود و تجهیزات بیشتری نسبت به تولید اتصالات درزدار مورد استفاده قرار می گیرد.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم پاسخی جامع و کامل به سوال اتصالات مانیسمان چیست بدهیم. این اتصالات کاربردهای فراوانی در صنایع گوناگون دارند و باعث می شود پروژه های متعدد علی الخصوص در زمینه لوله کشی کمتر با شکست و اشکال مواجه شوند. طول عمر این اتصالات بیش از ۵۰ سال بوده و در انواع و مدل های متنوعی تولید می شوند که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند. اگر شما هم در استفاده از اتصالات مانیسمان تجربه ای دارید می توانید در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

 

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

پربازدیدترین مقالات

مشاوره رایـگان

اگر پروژه‌ای دارید،
با خیال راحت به ما بسپارید…

تلفن: ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)