راد پایپ وارد کننده و تامین کننده تجهیزات پایپینگ

با ما در تماس باشید : ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)

021-58437

info@radpipe.ir

شنبه تا ۵شنبه

ساعات کاری ۰۹:۰۰ تا ۱۸:۰۰

تهران، خیابان شریعتی

بالاتر از تقاطع مطهری، پلاک ۵۵۶

با ما در تماس باشید : ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)

راد پایپ وارد کننده و تامین کننده تجهیزات پایپینگ

آشنایی با نحوه تعمیرات بال ولو و عملکردهای شگفت انگیز 

آشنایی با نحوه تعمیرات بال ولو و عملکردهای شگفت انگیز 
اجزای مختلف بال ولو 

آشنایی با نحوه تعمیرات بال ولو و عملکردهای شگفت انگیز 

فهرست عناوین

بال ولو یک شیر صنعتی با ساختمان ساده است که به همین دلیل نسبت به سایر شیر ها در صنعت بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. در طراحی آن از یک‌گوی توخالی با گردش ۹۰ درجه استفاده شده است. تعمیرات بال ولو به دلیل  قطعات کم به نسبت دیگر شیرآلات راحت تر  است. همان طور که گفته شد در درون آن‌ها از یک توپ فلزی استفاده می شود که از یک جهت کاملا مسدود و از جهت مثبت آن کاملاً باز است. علت طراحی این مدل شیر قطع و وصل کامل جریان سیال است.بال ولو کاربردهای بسیار زیادی در صنعت دارد اما نمی توان به صورت کامل از آن ها در سیستم های کنترلی استفاده کرد. لازم به ذکر است که طراحی ساده شیرالات باعث شده تا هزینه کمی در هنگام استفاده داشته باشد.

نحوه تعمیرات بال ولو
نحوه تعمیرات بال ولو

مراحل تعمیرات بال ولو

 این شیرهای توپی به دلیل اینکه عملکرد سریعی در قطع و وصل کردن جریان سیالات دارند و همینطور کامپکت آن در صنعت پر کاربرد هستند و به همین دلیل موضوع تعمیرات بال ولو و این دست شیرها مهم بوده و مراحل گوناگونی دارد.

این مراحل شامل موارد زیر است:

۱-دمونتاژ قطعات و باز کردن شیر.

۲-تمیز کردن تمام سطح شیر.

۳-تست مایع نافذ PT,VT,MTو آزمایش های رادیوگرافی.

۴-بررسی و تست کردن حرکت عملگرها.

۵-تست کردن اجزای عملیات ماشین کاری.

۶-ساختن و اورینگ و پکینگ و قطعات معیوب و تعویض آن ها.

 ۷- اعمال پوشش های خاص مانند HNP, ENPدر صورت نیاز.

۸-تست شیر.

۹-بسته بندی.

بررسی اجزای مختلف بال‌ ولو و روش های تعمیر آن ها 

 بدنه: مهمترین قسمت پلاگ ولو بدنه آن است که با توجه به نوع استفاده م کاربرد در چند مدل ورود از بالا، ورود از پایین، بدنه چند تکه و بدنه تمام جوش تولید می شود. نحوه تعمیرات بال ولو در این قسمت با توجه به شرایط و نوع یا به کارخانه انتقال داده می شود یا در همان مکان نصب  تعمییر می شود. این تعمیر شامل مواردی مانند:

۱-تعمیر فلنج شیر توپی

۲-تعویض شیر توپی 

۳-تغییر دادن اتصال جوشی به فلنج

۴-تغییر دادن اتصال فلنجی به جوشی

بال: قسمت دیگر در زمان تعمیرات بال ولو بالا آن است که یکی از اعضای مهم این شیر بوده و عمدتا از جنس استنلس استیل است و این قسمت وظیفه عبور سیال را برعهده دارد.

آشنایی با قسمت سیت و استم بال ولو و نحوه تعمیر آن ها

استم( محور): این قسمت معمولا از جنس فولاد ساخته شده است. استم از یک طرف فلکه و از طرف دیگر به توپی متصل است برای تعمیرات بال ولو در این قسمت باید موارد زیر را رعایت کرد:

۱-تعمیر این قسمت با استفاده از جوش و تراش دادن آن.

۲- ترمیم و رفع مشکل از نقطه اتصال محور به بال و فلکه

۳-عوض کردن استم بال ولو

۴- اصلاح کردن استم برای نصب گیربکس و یا عملگر.

سیت( سیل های آب بند)

قسمت سیت وظیفه دارد اطراف نشیمن گاه و بال ولو را آب بندی کند. دو نوع سیت تفلون و سیت فلز به فلز وجود دارد که با توجه به فشار کاری و نوع سیال از آن استفاده می‌ شود. تعمیرات در این قسمت نشیمن گاه شامل موارد زیر می باشد.

۱-تعویض سیت تفلون بال ولو.

۲-پرداخت کاری این قسمت.

۳-عوض کردن سیم فلزی بال ولو.

از دیگر مواردی که هنگام تمرینات بال ولو باید به آن دقت داشت روانکاری بال ولو است. روانکاری این شیرآلات عملکرد آن ها را سریع و راحت کرده و از خوردگی و فرسودگی زودرس آن جلوگیری می‌کند. اگر این کار را به موقع انجام ندهید ممکن است در هنگام بسته شدن شیر به خوبی عمل نکرده و خسارات شدید مالی و انسانی به بار آورد.

آشنایی با کاربرد های بال ولو
آشنایی با کاربرد های بال ولو

انواع بال ولو بر اساس طراحی بدنه

بدنه شیر های گلوی با کمک جوش و پیچ و مهره به هم وصل می شوند و آن ها را به صورت یک تکه، دوتیکه وسه تکه طراحی می کنند. در این سه نوع قیمت شیرهای دوتیکه وسه‌تکه بیشتر اما در عوض هزینه تعمیرات آن ها پایین‌تر است. در این موارد هنگام تعمیرات بال ولو نیازی نیست که شیر را از خط لوله جدا کنیم. این شیر ها بر اساس کارایی که دارند با استفاده از آلیاژ های مانند فولاد زنگ نزن، چندن و مواد پلیمری ساخته می شوند. طراحی بدنه بال ولو به سه دسته: ورودی بالا: در طراحی این نوع بخش توپی مانند از بالا قابل دسترس است. در این نوع برای تعمیر کاری و تمیز کردن آن نیازی نیست که شورا از مسیر خط لوله خارج کنیم.

جوشی: طراحی این نوع شیر به صورت کامل و یک تکه به بدنه جوش می شود واز اتصالات چند تکه و پیچ و مهره خبری نیست. این شیرها با اینکه استحکام بدنه بالا و حجم کمتری به نسبت دیگر طراحی ها دارد اما چون امکان تعمیرات بال ولو برای این مدل وجود ندارد در صنعت کمتر مورد استفاده قرار گرفته و بیشتر برای کارهای ساده به کار می رود.

ورودی کناری: در طراحی این مدل قسمت توپی آن از بخش کنار وارد و خارج می شود به همین دلیل در هنگام تعمیر باید به طور کامل از خط جریان آن را جدا کرد این مدل در ورودی به صورت یک تکه طراحی می شود. 

انواع مختلف بال ولوها
انواع مختلف بال ولوها

کلام آخر

همان طور که گفته شد بال ولو یکی از پرکاربرد ترین شیرآلات صنعتی است  که کاربرد های گوگان و مفیدی دارد.

در‌این مقاله ما اطلاعات مختلفی مانند نحوه تعمیرات بال ولو ، انواع مختلف آن،  آشنایی با قسمت های مختلف بال‌ولو ودیگر موارد را برای شما جمع آوردی کردیم و‌امیدواریم برای شما مفید بوده باشند.

اگر قصد خرید‌ این شیرآلات را دارید میتوانید آن را از سایت رادپایپ تهیه کنید.

محصولات مرتبط:

شیر سوزنی

انگل ولو

مقالات مرتبط:

بررسی کامل مشخصات شیر توپی

چه عواملی باعث تمایز شرکت شیرآلات صنعتی راد پایپ شده اند؟

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

پربازدیدترین مقالات

مشاوره رایـگان

اگر پروژه‌ای دارید،
با خیال راحت به ما بسپارید…

تلفن: ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)