راد پایپ وارد کننده و تامین کننده تجهیزات پایپینگ

با ما در تماس باشید : ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)

021-58437

info@radpipe.ir

شنبه تا ۵شنبه

ساعات کاری ۰۹:۰۰ تا ۱۸:۰۰

تهران، خیابان شریعتی

بالاتر از تقاطع مطهری، پلاک ۵۵۶

با ما در تماس باشید : ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)

راد پایپ وارد کننده و تامین کننده تجهیزات پایپینگ

شیر سفتی ولو چه ویژگی ها و کاربردهایی دارد؟

شیر سفتی ولو چه ویژگی ها و کاربردهایی دارد؟
لوگو اصلی راد پایپ copy

شیر سفتی ولو چه ویژگی ها و کاربردهایی دارد؟

فهرست عناوین

شیر سفتی ولو، سیفتی، شیر اطمینان، سوپاپ اطمینان یا safety valve، یک دریچه است که برای ایمن سازی در انتقال سیالات به خصوص سیالات داغ و پر فشار، مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که فشار یا دما بیش از حد مشخص شده باشد، با آزاد کردن مقداری از سیال، خطر نشتی و یا انفجار را رفع می کند.

انواع شیر سفتی ولو

انواع شیر سفتی‌ولو

سیفتی ولوها چه کاربردی دارند؟

این کالا، برای دیگ های بخار و در زمان انقلاب صنعتی ساخته شد و مانع انفجار دیگ های بخار به علت بالا رفتن حرارت و فشار شد. شیرهای اطمینان برای حفاظت از اموال و محیط زیست و همچنین جان افراد، ساخته شد. با کاهش فشار اضافی، باعث می شود تا شرایط سیال و تجهیزات به حالت عادی بازگردد.

البته شیر سفتی‌ولو، برای تنظیم فشار نیست، بلکه برای حفاظت از فشار بیش از حد طراحی شده است. شیرهای اطمینان باید در کوتاهترین زمان به طور کامل باز شوند و فشار وارد بر سیستم را به حد تعیین شده برسانند.

به طور کلی شیرهای اطمینان برای دو هدف استفاده می شوند:

  • تخلیه فشار یا PRV
  • ایمنی فشار یا PSV

دلایل بالا رفتن فشار در یک سیستم

هر سیستمی که برای عبور سیالات ساخته شود، ممکن است با افزایش فشار مواجه شود. به همین جهت برای جلوگیری از خسارات احتمالی، از شیر سفتی‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ولو استفاده می شود. هر یک از این موارد می تواند به تنهایی و یا چند مورد با هم باعث افزایش فشار و بروز خسارت در سیستم شوند.

  • مسدود شدن لوله
  • انبساط حرارتی
  • واکنش شیمیایی
  • قرار گرفتن در معرض آتش
  • پارگی لوله مبدل حرارتی
  • خرابی سیستم خنک کننده

شیر اطمینان

شیر اطمینان

انواع شیرهای اطمینان

شیر سفتی‌ولو ها به 8 دسته کلی تقسیم می شوند.

  • شیرهای اطمینان فنری
  • شیرهای ایمنی پایلوت
  • شیر اطمینان متعادل balanced bellows
  • شیر اطمینان با بارگذاری مستقیم
  • شیر اطمینان خلا
  • شیر اطمینان وزن خالص
  • شیر اطمینان صفحه گسیختگی
  • ریلیف ولو

شیرهای اطمینان فنری Spring loaded safety valve

این مدل، رایج ترین شیری است که مورد استفاده قرار می گیرد. روی صفحه دریچه یک فنر قرار داد که باعث فشار آوردن بر دیسک شیر، بر خلاف جریان ورودی سیال می شود. اگر فشار افزایش پیدا کند، فنر باز می شود و صفحه دیسک آزاد می شود و ماده سیال از طریق شیر سفتی ولو جریان می یابد.

این شیر برای محدود فشار 1 تا 1400 بار قابل استفاده است. مکانیسم آن از یک نازل، یک فنر و یک دریچه پایپ تشکیل شده است. این مدل مستعد فشار برگشتی است.

شیر اطمینان فنری

شیر اطمینان فنری

شیرهای ایمنی پایلوت

اگر فشار ورودی کمتر از فشار تعیین شده باشد، شیر بسته می ماند. در صورتیکه فشار ورودی از فشار خروجی بیشتر شود، سیفتی ولو فعال می شود و سیال را از طریق لوله به سمت خروجی هدایت می کند. با کاهش فشار ورودی به زیر میزان معین، شیر سفتی ولو بسته می شود.

فنر بزرگ در این شیر، جایگزین یک پایلوت کوچک شده است. به همین دلیل وزن شیر کمتر از شیرهای فنری است. همچنین این مدل یک فیلتر دارد که باعث می شود نتیجه کار تمیزتر از سایر شیرهای اطمینان باشد.

شیر اطمینان متعادل balanced bellows

این شیرها با توجه به اینکه شیرهای فنری مستعد فشار برگشتی هستند، طراحی شدند. یک دم فلزی برای این شیر طراحی شده تا از عدم تاثیرگذاری فشار برگشتی روی عملکرد شیر، مطمئن شد. شیر سفتی ولو متعادل تا حداکثر فشار برگشتی 9/15 بار قابل استفاده است.

از این شیر در سیستم هایی که سیال خورنده باشد استفاده می شود. قسمت دم مانند این شیر، مانع ورود سیال خروجی به داخل درپوش می شود. به این صورت فشار برگشتی کاهش یافته و فنر عمر بیشتری می کند.

شیر اطمینان با بارگذاری مستقیم

یکی دیگر از انواع شیر سفتی ولو است که در اثر تغییر فشار در خروجی سیستم، فعال می شود. هر زمان میزان فشار خروجی 10 درصد بیشتر از میزان فشار معین شود، از این سیفتی شیر استفاده می شود تا فشار کاهش یابد.

شیر اطمینان خلا

زمانی که مخزن تخلیه می شود و یا پس از شستشو و استریل با آب داغ، آب سرد برای شستشو ریخته می شود، امکان فروریختن مخزن وجود دارد. شیر اطمینان خلا مانع فروریختن مخزن و خسارت به سیستم می شود.

شیر اطمینان وزن خالص

در این مدل شیر سفتی ولو به جای فنر، یک دیسک طراحی شده است که برای کاهش فشار مورد استفاده قرار می گیرد. هر زمان فشار سیال در سیستم افزایش یابد، این دیسک به سمت بالا می رود و در نتیجه فشار کاهش پیدا می کند.

شیر اطمینان خلا

شیر اطمینان خلا

شیر اطمینان ریچر دیسک

ریچر دیسک ها یک صفحه بسیار نازک فلزی هستند. این مدل به نوعی طراحی شده که با افزایش فشار بیش از حد معین، پاره شده و فشار اضافی تخلیه می شود. برای ساخت شیر سفتی ولو ریچر دیسک، باید ماده سیال و میزان خورندگی آن را در نظر گرفت.

ریلیف ولو

یک شیر خودکار است که به محض بالا رفتن فشار در سیستم، باز می شود تا فشار را کاهش دهد. ریلیف ولو برای مایعاتی که قابلیت فشرده سازی ندارند استفاده می شود. مثل آب و روغن. در این مدل کاهش فشار به آرامی انجام می شود.

برای دریافت اطلاعات درباره انواع شیر سفتی‌ولو با کارشناسان ما در راد پایپ تماس بگیرید.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

پربازدیدترین مقالات

مشاوره رایـگان

اگر پروژه‌ای دارید،
با خیال راحت به ما بسپارید…

تلفن: ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)