راد پایپ وارد کننده و تامین کننده تجهیزات پایپینگ

با ما در تماس باشید : ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)

021-58437

info@radpipe.ir

شنبه تا ۵شنبه

ساعات کاری ۰۹:۰۰ تا ۱۸:۰۰

تهران، خیابان شریعتی

بالاتر از تقاطع مطهری، پلاک ۵۵۶

با ما در تماس باشید : ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)

راد پایپ وارد کننده و تامین کننده تجهیزات پایپینگ

مشخصات فنی شیر پروانه ای چیست؟ قبل از خرید بدانید

مشخصات فنی شیر پروانه ای چیست؟ قبل از خرید بدانید
شیر پروانه ای قیمت

مشخصات فنی شیر پروانه ای چیست؟ قبل از خرید بدانید

فهرست عناوین

قبل از خرید هر نوع شیرآلات صنعتی، حتما باید مشخصت فنی آن را بخوانید. اگر مشخصات فنی شیرپروانه ای را ندانید، ممکن است در انتخاب تان اشتباه کنید و شیرآلاتی را بخرید که برای شما مناسب نباشد. مثلا آیا می دانید چه نوع بدنه ای باید برای شیر پروانه ای انتخاب کنید که مناسب محیط کار شما باشد؟ می دانید کدام نوع دیسک برای صنعت شما مناسب تر است؟ ابتدا این صفحه را بخوانید و بعد از طریق قسمت محصولات سایت رادوکو جهت خرید اقدام کنید.

مشخصات فنی شیر پروانه ای: نکات مهمی که شاید ندانید

انواع مختلفی از این شیرآلات در بازار موجود هستند. از جمله شیر پروانه ای ویفری، شیر پروانه ای پلاستیکی، شیر پروانه ای چدنی، و … . برای این که بدانید کدام یک برای شما ایده آل است، باید مشخصات فنی شیرپروانه ای را بدانید. قبل از خرید، نگاهی به این مطلب بیندازید و بررسی کنید که آیا این نوع شیر برای شما مناسب است؟ سپس می توانید از طریق سایت رادوکو برای خرید اقدام کنید.

  1. کاربرد ها

از شیرهای پروانه ای به جهت کنترل فشار، حمل سیالات، کنترل فشار سیالات و … استفاده می شود.

  1. قابلیت های شیرپروانه ای

شیرهای پروانه ای به شما قابلیت شروع جریان سیال، توقف و یا محدود کردن آن را می دهند. این موضوع باعث می شود کار شما راحت تر شود. زیرا دیگر نیازی نیست هنگام تعمیرات و تمیز کردن نگران این باشید که مایعی وارد لوله بشود.

مشخصات فنی شیر پروانه ای
مشخصات فنی شیر پروانه ای
  1. نحوه باز و بسته شدن

این شیر ها چهار زمانه هستند. یعنی چه؟ منظور از شیر چهار زمانه، شیرآلاتی است که با یک چرخش 90 درجه کاملا باز یا بسته می شود.

  1. سایز

شیرهای پروانه ای در هر سایزی که بخواهید یافت می شوند! برخی از مشخصات فنی شیرها به سایز آن ها بستگی دارد. مثلا سرعت عملکرد شیر پروانه ای بزرگ نسبت به شیر پروانه ای کوچک کمتر است. زیرا در شیرهای بزرگ از گیربکس استفاده می شود تا جریان آب روان باشد. وجود گیربکس باعث می شود سرعت کار شیر پروانه ای بزرگ کمی پایین بیاید.

  1. نوع اتصال

وقتی صحبت از مشخصات فنی شیرپروانه ای در میان است، نوع اتصال یکی از اساسی ترین گزینه هاست. شیرهای پروانه ای از نظر اتصال به چند دسته تقسیم می شوند. اتصال هر کدام از این شیر ها متفاوت است و این موضوع باعث می شود که قدرت و فشار آن ها هم متفاوت باشد.

  • شیر پروانه ای ویفری
  • شیر های لاگ
  • شیرهای فلنجی و بین فلنجی
  1. جنس بدنه

شیرهای پروانه ای اغلب بدنه ای از جنس فولاد، آلومینیوم برنز، چدن، UPVC و پلی پروپیلن دارند. البته شیر پروانه ای پلاستیکی نیز یکی از شیرآلات پرطرفدار است. جنس بدنه یکی از مهم ترین مشخصات فنی شیرپروانه ای است که باید حتما در نظر بگیرید. زیرا هر نوع بدنه برای شرایط خاصی مناسب است.

  • بدنه چدنی برای چه شرایطی مناسب است؟

این نوع شیر پروانه ای در صنایع ساختمانی و همچنین آب و فاضلاب به وفور استفاده می شود. اگر محیط مورد نظر شما خورنده نیست و دمایی زیر 120 درجه دارد، چدن گزینه مناسبی برای شماست.

  • بدنه آلومینیوم برنز برای چه محیط های مناسب است؟

برای استفاده جهت آب شور دریا یا مایعات حاوی نمک، از بدنه آلومینیوم برنز استفاده کنید. زیرا نمک می تواند باعث خوردگی در شیر شود اما آلومینیوم برنز از خوردگی جلوگیری می کند.

  • بدنه فولادی مناسب چه شرایطی است؟

یکی از مشخصات فنی شیرپروانه ای با بدنه فولادی، مقاومت بالای آن است. بنابراین اگر قصد دارید از این شیر ها در مشتقات نفتی با فشار کاری بالا استفاده کنید، بدنه فولادی مناسب تر است. این نوع شیر پروانه ای می تواند دمای بین 120 تا 900 درجه سانتی پگراد را تحمل کند. به همین علت در صنعت نفت و گاز زیاد استفاده می شود.

  • شیر پروانه UPVC و پلی پروپیلن برای چه محیط هایی استفاده می شود؟

اگر با سیالات اسیدی و خورنده سر و کار دارید، این نوع شیر پروانه ای مناسب ترین گزینه است. آیا می دانید مشخصات فنی شیرپروانه ای UPVC چیست؟ این شیر ها در دمای پایین تر از 60 درجه بهترین عملکرد را دارند. اما شیر های PP می توانند دمایی تا 90 درجه را نیز تحمل کنند.

اجزای شیر پروانه ای
اجزای شیر پروانه ای
  1. جنس دیسک شیرپروانه ای

جنس دیسک این شیر ها بستگی به نوع سیال آن ها دارد و می تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • EPDM
  • تفلون
  • آلومینیوم برنز ( اگر قصد دارید از شیر پروانه ای برای آب شور دریا یا سیالات حاوی نمک استفاده کنید، دیسک آلومینیوم برنز مناسب تر است. در غیر این صورت شیر دچار خوردگی خواهد شد.)
  • استیل ( دیسک استیل برای استفاده در مشتقات نفتی که فشار کاری بالایی دارند بهترین گزینه است. زیرا یکی از مشخصات فنی شیرپروانه ای با دیسک استیل مقاومت بالای آن است.
  1. کلاس کاری

رایج ترین کلاس های کاری در شیر های پروانه ای را در ادامه می بینیم:

  • شیر پروانه ای کلاس 150
  • نوع شیر پروانه ای کلاس 300
  • شیرهای پروانه ای کلاس 600
  • شیرآلات پروانه ای کلاس 900
  • کلاس 1500
  • کلاس 2500
  • کلاس PN10
  • کلاس PN16
  • کلاس  PN25
خرید شیر پروانه ای ارزان
خرید شیر پروانه ای ارزان
  1. میزان تحمل فشار

شیرهای صنعتی به نحوی طراحی می شوند که به دلیل فشار وارد شده از محتویات درونشان، متلاشی نشوند. به این موضوع اصطلاحا “میزان تحمل فشار یا پرشر ریتینگ (Pressure rating)” می گویند. میزان تحمل فشار از جمله مهم ترین مشخصات فنی شیرپروانه ای محسوب می شود. میزان پرشر ریتینگ شیرهای پروانه ای در سایز 2 تا 12 اینچ  200psi است. شیرهای پروانه ای با سایز 14 تا 24 اینچ نیز میزان تحمل فشار 150 psiدارند.

  1. دسته بندی

شیرهای پروانه ای جزو دسته شیرهای دوطرفه است که معمولاً به عنوان شیر کنترل گر استفاده می شود.

  1. اجزای شیرپروانه ای

شیر های پروانه ای از دیسک، بدنه، نشیمنگاه، و محرک تشکیل شده اند.

مشخصات فنی شیر های پروانه ای
مشخصات فنی شیر های پروانه ای
  1. نحوه کار کردن شیرپروانه ای

این شیر ها اغلب به وسیله چرخ دستی، محرک خودکار، یا شیر فلکه کار می کنند. این موضوع که یکی از مشخصات فنی شیر پروانه ای است، بستگی به نیاز کاربردی خاص این شیر و مشخصات فنی مدلی که شما انتخاب می کنید دارد.

  1. راحتی عملکرد شیرپروانه ای

شیرهای پروانه ای بسیار سبک وزن هستند و کنترل آن ها هم آسان است. این موضوع باعث راحتی استفاده از این شیرآلات می شود. بنابرانی تعجبی ندارد که شیرهای پروانه ای در بین شیرهای کنترل سیال و هچنین شیرهای قطع و وصل، محبوب ترین شیر محسوب می شوند.

  1. سرعت جریان

سرعت جریان در این شیر ها بسیار سریع افزایش پیدا می کند و نیازی به صبر کردن به مدت طولانی نیست.

 مشخصات فنی شیر پروانه ای قیمت و خرید
مشخصات فنی شیر پروانه ای قیمت و خرید

نتیجه گیری

در این مطلب تمام مشخصات فنی شیرپروانه ای را توضیح دادیم. شرکت رادوکو مفتخر است که با تولید انواع شیر پروانه ای در خدمت شما باشد. اگر قصد خرید این شیر ها را دارید به صفحه محصولات بروید، مدل شیر پروانه ای مد نظرتان را انتخاب کنید و آن را به سبد خریدتان اضافه کنید. اگر هنوز دچار شک و شبهه هستید یا سوالی دارید، با شماره ۵۸۴۳۷-۰۲۱ تماس بگیرید تا کارشناسان رادوکو شما را راهنمایی کنند.

 

محصولات مرتبط:

شیر پروانه ای گیربکسی

شیر پروانه ای لاگ

مقالات مرتبط:

دلایلی که باعث می شود شیر پروانه ای موتور دار را انتخاب کنید!

شناخت شیر پروانه ای اهرمی کارایی در عین سادگی

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

پربازدیدترین مقالات

مشاوره رایـگان

اگر پروژه‌ای دارید،
با خیال راحت به ما بسپارید…

تلفن: ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)