راد پایپ وارد کننده و تامین کننده تجهیزات پایپینگ

با ما در تماس باشید : ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)

021-58437

info@radpipe.ir

شنبه تا ۵شنبه

ساعات کاری ۰۹:۰۰ تا ۱۸:۰۰

تهران، خیابان شریعتی

بالاتر از تقاطع مطهری، پلاک ۵۵۶

با ما در تماس باشید : ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)

راد پایپ وارد کننده و تامین کننده تجهیزات پایپینگ

نحوه عملکرد شیر پروانه ای به همراه موارد استفاده

نحوه عملکرد شیر پروانه ای به همراه موارد استفاده
logo

نحوه عملکرد شیر پروانه ای به همراه موارد استفاده

فهرست عناوین

شیر پروانه ای، نوعی از شیرهایی است که عملکرد یک چهارم چرخشی داشته و شبیه به شیر های توپی عمل می کند. پروانه نوعی دیسک است که به یک میله متصل شده است و هنگامی که میله، دیسک را یک چهارم در جهت عمود بر جریان می چرخاند، شیر باز و بسته می شود. این نوع شیر ها ساختار بسیار ساده ای دارند و از آنها برای کم کردن جریان استفاده می کنند.

موارد استفاده از شیر پروانه ای

شیر های مدل پروانه ای ابتدا برای مواردی استفاده می شد که بسته شدن محکم جریان مواد ضروری نبود. به هر حال امروزه این نوع شیر ها با مهر و موم های تقریبا سختی ساخته شده اند. از شیر های مدل پروانه ای در مکان هایی استفاده می کنند که فضا محدود باشد. این شیرها در اندازه های مختلفی ساخته شده که یا به صورت چرخ دستی یا با مکانیزم آچار کار می کنند. این نوع شیر ها برای تنظیم جریان گاز به صورت حالت کاملا باز یا کاملا بسته استفاده خواهند شد.

اجزای تشکیل دهنده شیر‌پروانه ای

اجزای اصلی این نوع شیر عبارت است از: بدنه، مهر و موم، دیسک و ساقه. شیرهای مدل پروانه ای، دارای یک نوع دیسک در مرکز لوله بوده و یک ساقه دارد که به یک محرک یا دستگیره در ناحیه بیرونی شیر متصل است. هنگامی که شیر بسته باشد، دیسک به صورت عمود بر جریان خواهد بود و به وسیله نشیمنگاه آب بندی می شود. ساقه هم به وسیله اورینگ در داخل شیر مهر و موم خواهد شد. وقتی که دستگیره را به اندازه 90 درجه بچرخانید، سوپاپ به عقب رفته و شیر باز می شود.

فروش شیرآلات پروانه ای

فروش شیرآلات پروانه ای

انواع شیر پروانه ای

  • متحدالمرکز: در این مدل شیر ها، ساقه از خط مرکزی دیسک که در مرکز لوله قرار دارد عبور می کند. از این نوع شیر ها برای فشار های پایین استفاده می کنند.
  • غیر عادی: در این مدل از شیرآلات پروانه ای، ساقه از خط مرکزی دیسک عبور نخواهد کرد بلکه از پشت آن عبور می کند. از این نوع شیر ها برای فشار های بالا استفاده خواهند کرد.

نحوه متصل کردن شیر پروانه ای

شیرآلات پروانه ای را می توان با روش های زیادی به سیستم لوله کشی متصل کرد که عبارت است از:

  • به سبک ویفر: شیرآلات پروانه ای ویفری، مقرون به صرفه ترین نوع از شیرآلات بوده و بین دو فلنج لوله قرار می گیرد. این روش برای آب بندی در برابر فشار های دیفرانسیل دو جهته و جلوگیری از جریان برگشت طراحی شده است.
  • به روش لوگ: شیرآلات در این روش، درج های لوگ را در خارج از بدنه خود دارند. در این روش امکان قطع کردن اتصال یک طرفه، بدون تاثیر بر روی طرف دیگر انجام خواهد شد.
  • روش فعال سازی: شیر‌پروانه ای را می توان به صورت دستی توسط دستگیره ها و چرخ دنده ها یا به صورت خودکار توسط جریان الکتریکی، پنوماتیک، هیدرولیک کنترل کرد. در این روش امکان چرخش دیسک در همه موقعیت ها و در تمام جهات برای باز و بسته کردن جریان فراهم می شود.

طول عمر انواع شیرآلات مدل پروانه ای

طول عمر انواع شیرآلات مدل پروانه ای

کاربرد شیر پروانه ای

این مدل شیر ها در انواع صنایع، دارای کاربرد های فراوانی خواهند بود. از شیرآلات پروانه ای می توان در صنایع داروسازی، شیمیایی، نفت، مواد غذایی، آب، تصفیه فاضلاب، حفاظت در برابر خطرات آتش، گاز، منتقل کردن انواع سوخت و … استفاده کرد. این نوع شیرآلات در اندازه های بسیار بزرگ هم طراحی و ساخته می شوند، که برای مواقعی که افراد قصد دارند مایعات با حجم های فوق العاده زیاد و انواع جامدات با فشار پایین را منتقل کنند، بسیار کاربردی خواهد بود.

قیمت انواع شیرآلات مدل پروانه ای

قیمت انواع شیرآلات مدل پروانه ای

سخن پایانی

انواع شیر پروانه ای در بازار موجود می باشد که عملکرد بسیار ساده و آسانی نسبت به سایر شیرآلات دیگر دارند. چرخش 90 درجه دستگیره این مدل شیر، باعث باز و بسته شدن جریان مواد خواهد شد. در شیرآلات مدل پروانه ای که در اندازه های بزرگ طراحی می شوند، معمولا مجهز به یک عدد چرخ دنده هستند که چرخ دستی توسط این چرخ دنده ها به ساقه متصل می شود و کارکرد شیر آسان تر خواهد شد. این نوع شیرآلات را به راحتی می توانید از انواع نمایندگی ها با قیمت مناسب خریداری کنید.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

پربازدیدترین مقالات

مشاوره رایـگان

اگر پروژه‌ای دارید،
با خیال راحت به ما بسپارید…

تلفن: ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)