راد پایپ وارد کننده و تامین کننده تجهیزات پایپینگ

با ما در تماس باشید : ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)

۰۲۱-۵۸۴۳۷

info@radpipe.ir

شنبه تا ۵شنبه

ساعات کاری ۰۹:۰۰ تا ۱۸:۰۰

تهران، خیابان شریعتی

بالاتر از تقاطع مطهری، پلاک ۵۵۶

با ما در تماس باشید : ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)

راد پایپ وارد کننده و تامین کننده تجهیزات پایپینگ

انواع شیر پروانه ای و کاربرد آن

انواع شیر پروانه ای و کاربرد آن
لوگو اصلی راد پایپ copy

انواع شیر پروانه ای و کاربرد آن

فهرست عناوین

شیر پروانه ای که با عنوان باترفلای نیز شناخته می شود، کاربردی ترین شیر کنترل فشار سیالات به حساب می آید. این شیرهای صنعتی دارای وزن بسیار سبک و ابعاد کوچکی هستند که این امر موجب شده تا بتوان آن ها را بر روی تمامی قسمت های لوله های انتقال نصب نمود.

کاربرد شیر پروانه ای و معرفی آن ها

قطع و وصل کردن جریان انتقال سیالات در صنایع مختلف، موجب شده تا امروزه به اهمیت شیرهای بازشو پی ببریم. یکی از انواع مدل های شیر های هیدرولیکی را می توان شیر پروانه ای معرفی کرد که به موجب نصب آن در مسیر سیالات، امکان قطع و وصل کردن جریان به سرعت انجام می گیرد. عملکرد این شیر ها به گونه ای است که محرک های شیرهای پروانه‌ای، موجب چرخش دیسک های نصب شده بر روی آن ها شده که این امر، عامل قطع و وصل شدن جریان خواهد بود.

عملکرد راحت، سرعت بالا و سایر مزیت های شیر های پروانه‌ای موجب شده اند تا از این شیر ها در صنایع مهمی نظیر صنایع غذایی و صنایع نفت گاز، آتش نشانی و … استفاده شود. همچنین سرویس های مایعات، بخار گاز ها، سرویس های سرمایشی و … از دیگر کاربرد های شیر های پروانه‌ای هستند.

بهترین برند شیر های پروانه ای

بهترین برند شیر های پروانه ای

مزیت های شیرهای پروانه‌ای

بارز ترین مزیت های شیر های پروانه‌ای را می توان وزن سبک و ابعاد مناسب آن دانست که امکان نصب راحت و فوری این شیر ها در مسیر جریان سیالات را سهولت می بخشند. این شیر افت فشار کمتری نسبت به سایر شیر های صنعتی دارد و به تکیه گاه اضافی نیازی نخواهد داشت. زمان مورد نیاز برای باز و بسته کردن ولو ها، توسط شیر پروانه ای بسیار کمتر است که این امر سرعت عملکرد و راندمان کار را افزایش خواهد داد. این شیر ها در حالت های عمودی و افقی قابلیت نصب دارند و بسیار ارزان قیمت هستند. علاوه بر این، تنوع بالای شیر های پروانه‌ای موجب شده، تا از آن ها به منظور کنترل جریان سیالات اسیدی و خورنده نیز استفاده کرد.

جنس شیر های پروانه ای

جنس شیر های پروانه ای

انواع شیر های پروانه‌ای بر اساس ساختار بدنه

شیر های پروانه‌ای دارای انواع مختلفی هستند که به طور کلی می توان آن ها بر اساس جنس و ساختار بدنه به مدل های مختلفی تقسیم نمود. شیر پروانه ای ویفری، یکی از انواع باترفلای ها است که با وزن بسیار پایین، برای انتهای یک لوله مناسب نخواهد بود. نوع دیگر باترفلای ها را می توان شیر های لاگی دانست که گشتاور کمتری نسبت به شیرهای ویفری دارند، اما با این حال به منظور بستن انتهای لوله می توان از آن ها استفاده کرد.

از این مدل همچنین می توان به منظور وصل کردن به فلنج های لوله نیز بهره گرفت؛ زیرا که تعدادی سوراخ پیچ بر روی آن به چشم می خورد. شیر های پروانه‌ای فلنجی، رایج ترین و پرکاربرد ترین مدل شیرهای باترفلای هستند که دارای دریچه های بزرگ فلنجی در هر دو طرف، می باشند. شیر های پروانه‌ای جوشی نیز غالباً برای سیالاتی با فشار بسیار بالا کاربرد دارد.

انواع شیر های پروانه ای

انواع شیر های پروانه ای

انواع شیر های پروانه ای بر اساس جنس

تنوع شیر های پروانه در جنس بدنه، موجب افزایش کاربرد این شیرها در صنایع شده است. نخستین جنسی که برای بدنه باترفلای ها در نظر گرفته شده، چدن است که این امر دوام شیر و مقاومت آن ها را افزایش می دهد. شیرهای چدنی با دو نوع دیسک متفاوت شامل پلاستیکی و استیل تولید می شوند که از شیر پروانه ای چدنی با دیسک استیل می توان برای سیالات خورنده استفاده کرد.

نوع دیگر، شیر های پروانه استنلس استیل هستند که عموما در صنایع پتروشیمی، نفت، گاز و … و برای سیالاتی با دمای 286- و 649+ درجه سانتی گراد مناسب می باشند. شیر های پروانه‌ای چدن داکتیل با مقاومت سایشی بسیار بالا، شیرهای فولادی و شیرهای  UPVC، از دیگر انواع باترفلای ها هستند.

نتیجه گیری

شیر پروانه‌ای، از کاربردی ترین و مهم ترین شیرهای صنعتی است که نقش موثری را در روند انتقال انواع سیالات، ایفا می کند. از آنجایی که کاربرد این شیر ها نسبت به سایر شیرهای صنعتی بیشتر است، در انواع مختلفی طراحی شده اند تا بتوانند در تمامی صنایع کاربرد داشته باشند که در میان تمامی مدل های آن، شیرهای پروانه‌ای چدنی ویفری برای استفاده در صنایع نفت و گاز مناسب تر خواهند بود و شیرهای پروانه‌ای مدل فلنجی، در تمامی صنایع کاربرد خواهند داشت. برای مشاوره و خریداری شیرهای پروانه‌ای می توانید با کارشناسان راد پایپ در ارتباط باشید تا متناسب با نوع فعالیت خود، بهترین مدل باترفلای ها را خریداری کنید.

 

محصولات مرتبط:

قیمت شیر پروانه‌ای گیربکس دار و بررسی مزایای آن

شیر پروانه ای پنوماتیک

مقالات مرتبط:

آشنایی کامل با اجزا شیر پروانه‌ای

از شیر پروانه‌ای برقی چه می­دانید؟

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

پربازدیدترین مقالات

مشاوره رایـگان

اگر پروژه‌ای دارید،
با خیال راحت به ما بسپارید…

تلفن: ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)