راد پایپ وارد کننده و تامین کننده تجهیزات پایپینگ

با ما در تماس باشید : ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)

021-58437

info@radpipe.ir

شنبه تا ۵شنبه

ساعات کاری ۰۹:۰۰ تا ۱۸:۰۰

تهران، خیابان شریعتی

بالاتر از تقاطع مطهری، پلاک ۵۵۶

با ما در تماس باشید : ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)

راد پایپ وارد کننده و تامین کننده تجهیزات پایپینگ

شیر پروانه ای پنوماتیک چه ویژگی هایی دارد؟

شیر پروانه ای پنوماتیک چه ویژگی هایی دارد؟
لوگو اصلی راد پایپ copy

شیر پروانه ای پنوماتیک چه ویژگی هایی دارد؟

فهرست عناوین

شیر پروانه ای پنوماتیک از انواع شیرآلات صنعتی است که در سیستم های لوله کشی به جهت قطع جریان، وصل جریان، تنظیم فشار سیال، تنظیم دمای سیال و افزایش ایمنی سیستم استفاده می شود. این شیر به علت عملکرد آسان و قیمت ارزان در سیستم های پایپینگ زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. شیر پروانه ای در صنایع مختلف به خصوص کشاورزی پر مصرف است.

پنوماتیک چیست؟

پنوماتیک از سیستم های انتقال انرژی به روش سیال تحت فشار است. این روش اشاره به استفاده از هوای فشرده برای انتقال انرژی و کنترل و هدایت ابزار است. در شیر پروانه ای پنوماتیک نیز از هوا و باد برای انتقال انرژی و باز و بسته شدن دیسک و در نتیجه قطع و وصل جریان سیال استفاده می شود. سیستم پنوماتیک علاوه بر ارزان بودن، تمیز است و خطر انفجار نیز ندارد.

شیر باترفلای‌پنوماتیک چگونه کار می کند؟

عملکرد شیر پروانه ای به این صورت است که از طریق عملگر، نیرو را به شافت و دیسک منتقل کرده و باعث چرخش دیسک می شود. دیسک به صورت 90 درجه ای می چرخد و باعث قطع یا وصل جریان سیال می شود. با تغییر عملگر یا اکچویتور شیر پروانه ای به مدل پنوماتیک یا بادی، شیر پروانه ای پنوماتیک ایجاد می شود. این مکانیزم باعث می شود بتوان از طریق PLC کنترل جریان سیال را با سرعت و دقت بیشتری انجام داد. به طور تقریبی عملگر‌پنوماتیک نسبت به سایر عملگر ها، می تواند فرمان را 3 الی 5 ثانیه سریع تر انجام دهد.

انواع شیر باترفلای پنوماتیک بر اساس نوع اتصال

  • شیر باترفلای‌پنوماتیک ویفری
  • شیر باترفلای‌پنوماتیک لاگ
  • شیر باترفلای‌پنوماتیک فلنج دار

شیر باترفلای با سیستم پنوماتیک

شیر باترفلای با سیستم پنوماتیک

شیر باترفلای پنوماتیک ویفری

شیر پروانه ای که به نام شیر بین فلنجی نیز شناخته می شود، بدنه باریکی دارد و بسیار سبک است. به همین دلیل شیر پروانه ای پنوماتیک بین دو فلنج قرار می گیرد تا استحکام لازم را پیدا کند. همچنین سبک بودن آن باعث می شود تا عملگر با سایز و قدرت کم تری نسب به دیگر شیرها کوپل بشود.

این مدل شیر در سایز های مختلف تولید می شود و با توجه به سایز و جنس شیر و کلاس و نوع سیال، قدرت مناسب برای اکچویتور پنوماتیک انتخاب می شود. توجه داشته باشید که در این مدل امکان برگشت سیال و برخورد به بدنه شیر وجود دارد. این برخورد به نام ضربه قوچی شناخته می شود و می تواند موجب اختلال در سیستم پایپینگ شود. به همین دلیل متخصصان پیشنهاد می دهند از شیر پروانه ای پنوماتیک فقط برای قطع و وصل جریان سیال استفاده شود و برای کنترل سیال مدل دیگری به کار رود.

  • دو حالت ON و OFF دارد.
  • توانایی کنترل از 4 میلی آمپر تا 20 میلی آمپر را دارد.
  • بدنه آن سبک است.

شیر باترفلای پنوماتیک لاگ

این مدل میان شیر فلنج دار و شیر ویفری قرار می گیرد. ابعاد آن شبیه شیر ویفری است و تعداد سوراخ های اتصال آن همانند شیر فلنج دار است. انتخاب جنس و کلاس شیر پروانه ای با توجه به نوع سیال و فشار کاری در سیستم تعیین می شود. بعد از انتخاب شیر مناسب، اکچویتور متناسب آن تعیین و کوپل می شود. می توان روی شیر پروانه ای پنوماتیک شیر برقی نصب کرد و فرمان های لازم را از طریق PLC ارسال کرد. از آنجایی که این مدل سبک تر از شیر فلنج دار است و از مدل ویفری محکم تر است،  برای کنترل سیال گزینه بهتری است.

شیر پنوماتیک

شیر‌پنوماتیک

شیر باترفلای پنوماتیک فلنج دار

این مدل برای خطوطی که فشار کاری زیاد است، کارایی دارد. به همین دلیل در سایز های بالای 8 اینچ کوپل می شود. سوراخ های متعددی که روی این مدل تعبیه شده، آن را گزینه بهتری برای سیستم هایی با نیاز به اتصال می کند. شیر پروانه ای‌پنوماتیک بیشتر برای قطع و وصل جریان استفاده می شود. اگر از این شیر برای کنترل سیال استفاده شود احتمال برگشت سیال و ضربه قوچی و اختلال در سیستم پایپینگ وجود دارد.

سخن پایانی

شرکت رادپایپ در زمینه تامین و تجهیز انواع قطعات صنعتی اعم از اتصالات لوله، شیرآلات صنعتی، گسکت، فلنج و غیره فعالیت می کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر با متخصصان ما تماس بگیرید.

 

محصولات مرتبط:

شیر پروانه ای کیستون

 شیر پروانه ای دیسک کروم

مقالات مرتبط:

قیمت انواع شیر پروانه ای

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

پربازدیدترین مقالات

مشاوره رایـگان

اگر پروژه‌ای دارید،
با خیال راحت به ما بسپارید…

تلفن: ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)