راد پایپ وارد کننده و تامین کننده تجهیزات پایپینگ

با ما در تماس باشید : ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)

021-58437

info@radpipe.ir

شنبه تا ۵شنبه

ساعات کاری ۰۹:۰۰ تا ۱۸:۰۰

تهران، خیابان شریعتی

بالاتر از تقاطع مطهری، پلاک ۵۵۶

با ما در تماس باشید : ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)

راد پایپ وارد کننده و تامین کننده تجهیزات پایپینگ

آنچه قبل از خرید شیر پروانه ای باید بدانید!

آنچه قبل از خرید شیر پروانه ای باید بدانید!
لوگو اصلی راد پایپ copy

آنچه قبل از خرید شیر پروانه ای باید بدانید!

فهرست عناوین

شیر پروانه ای یا باترفلای ولو از جمله مهم ترین شیرآلات صنعتی می باشد، که در صنایعی چون نفت، گاز، پتروشیمی و غیره کاربرد بسیاری دارد. معمولا از این شیرها، برای قطع و وصل کردن جریانات استفاده می شود. به همین دلیل این شیر در موارد دیگری چون صنایع آب و فاضلاب، ایستگاه های تقویت فشار، صنایع دریایی و غیره نیز بکار گرفته می شود. برای خرید شیر پروانه ای، باید ابتدا درباره مشخصات فنی و انواع مختلف آن اطلاعاتی کسب کنید. این شیرها به طور کلی دارای چهار نوع می باشند، که هر یک عملکرد متفاوتی داشته و در موارد مختلفی استفاده می شوند. در ادامه مطلب با ما همراه باشید، تا به بررسی این شیرها و نحوه خرید آنها بپردازیم.

شیر پروانه ای در صنایع مختلفی استفاده می شود.

شیر پروانه ای در صنایع مختلفی استفاده می شود.

شیر‌پروانه ای دارای چند نوع است؟

– شیر پروانه ای دستی یا اهرمی

این مدل، ساده ترین نوع شیر‌‌پروانه ای بوده و یک دسته ساده و یک دسته متحرک دارد. برای عبور سیال، تنها کافی است که اهرم متحرک پایین را به سمت اهرم ثابت بالا فشار داده، تا شافت متصل به دیسک 90 درجه چرخش کند. برای بسته نیز همین عمل را در جهت عکس انجام می دهیم. در هنگام خرید شیر پروانه ای، توجه داشته باشید که حداکثر سایز 8 این نوع شیر را انتخاب کنید، تا چرخاندن دیسک با دست آسان تر باشد.

– شیر‌پروانه ای گیربکسی

پر مصرف ترین عملگر شیرهای پروانه ای، شیر گیربکس دار بوده و دارای محدوده سایز 8 اینچ تا 88 اینچ می باشد. برای کوبل کردن این نوع شیر، نیاز به دو نوع گیربکس داریم، که شامل نوع چرخ دنده حلزونی و عملگر گیربکس پیچی می باشد. در نوع اول، چرخ دنده حلزونی نیرو را به شافت و دیسک شیر انتقال داده و چرخش 90 درجه ای برای عبور سیال صورت می گیرد. در نوع دوم، انتقال نیرو به دیسک توسط گیربکس با یک عدد پیچ مارپیچ و یک عدد چرخ دنده صورت می گیرد. بیشتر افراد در هنگام خرید شیر پروانه ای، این نوع را انتخاب می کنند.

– شیر پروانه ای پنوماتیک

شیر پروانه ای پنوماتیک پرسرعت ترین شیر پروانه ای است و از عملگر پنوماتیک برای کوبل کردن آن استفاده می شود. این نوع عملگرها به صورت تدریجی و قطع و وصلی موجود بوده و برای دستور دادن به عملگر، باید شیر برقی 2 تا 5 را بر روی عملگر نصب کرد. بدین شکل به کمک سیگنال PLC و وصل کردن باد پنوماتیک، می توان دستور را ارسال کرده و شیر را باز یا بسته کرد. به علاوه، یک دستگاه سوئیچ باکس نیز بر روی عملگر نصب شده و باز یا بسته بودن شیر را نشان می دهد.

– شیر‌پروانه ای برقی

 برای حذف اپراتور و اتوماتیک کردن خطوط پایپینگ، می توانید از این مدل شیر استفاده کنید. البته در هنگام خرید شیر پروانه ای توجه داشته باشید که این مدل عملگر، زمان بیشتری نسبت به نوع پنوماتیک برای باز و بسته شدن نیاز دارد. به همین دلیل نیز بهتر است برای کنترل سیال در حالتی که باز و بسته شدن ضروری است، از نوع پنوماتیک استفاده کنید.

شیر پروانه ای دارای انواع مختلفی می باشد.

شیر پروانه ای دارای انواع مختلفی می باشد.

چگونه شیر پروانه ای مناسبی انتخاب کنیم؟

برای انتخاب شیر پروانه ای مناسب، باید به مواردی چون نوع سیال، فشار کاری، دمای کاری، نوع اتصال، فضا و محیط نصب توجه کنید. با توجه به این شرایط، باید شیر پروانه ای با متریال مناسب را انتخاب کنید و به متریال سیت آن نیز دقت کنید. توصیه می شود برای سیالات اسیدی تا دمای 130 درجه سانتی گراد، از سیت تفلون و در دمای بالاتر از 130 درجه، از سیت فلزی استفاده کنید. همچنین لازم است تا در هنگام خرید شیر پروانه ای، به استانداردهای آن نیز توجه کنید. این استانداردها عبارتند از:

  • استاندارد طراحی که براساس API609 می باشد.
  • تست شیر براساس استاندارد API598.
  • بررسی استاندارد نوع اتصال براساس استانداردهای ASME B16.5، ASME B16.47.
  • تعیین ابعاد شیر پروانه ای براساس استاندارد ASME B16.25.

از شیر پروانه ای برای کنترل سیالات استفاده می شود.

از شیر پروانه ای برای کنترل سیالات استفاده می شود.

 جمع بندی

شیر پروانه ای کاربردهای بسیاری در صنایع مختلفی داشته و برای کنترل و عبور سیالات مختلف به کار گرفته می شود. برای خرید شیر پروانه ای باید ابتدا به کاربرد و معیارهای ذکر شده دقت کرده و نوع متناسب را انتخاب کنید. این شیرها به طور کلی دارای چهار نوع می باشند، که هر یک برای سیالات و محیط های مختلفی بکار گرفته می شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر، می توانید با مشاورین ما تماس بگیرید.

 

محصولات مرتبط:

آشنایی با انواع شیر پروانه ای

شیر پروانه ای پنوماتیک

مقالات مرتبط:

نحوه عملکرد شیر پروانه ای به همراه موارد استفاده

مزایای شیرالات پروانه ‌ای لاگ

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

پربازدیدترین مقالات

مشاوره رایـگان

اگر پروژه‌ای دارید،
با خیال راحت به ما بسپارید…

تلفن: ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)