راد پایپ وارد کننده و تامین کننده تجهیزات پایپینگ

با ما در تماس باشید : ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)

021-58437

info@radpipe.ir

شنبه تا ۵شنبه

ساعات کاری ۰۹:۰۰ تا ۱۸:۰۰

تهران، خیابان شریعتی

بالاتر از تقاطع مطهری، پلاک ۵۵۶

با ما در تماس باشید : ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)

راد پایپ وارد کننده و تامین کننده تجهیزات پایپینگ

کاربرد شیر کشویی در صنایع و تاسیسات آب رسانی

کاربرد شیر کشویی در صنایع و تاسیسات آب رسانی
شیر کشویی

کاربرد شیر کشویی در صنایع و تاسیسات آب رسانی

فهرست عناوین

در سیستم های تامین آب و سایر سیالات از شیر های کشویی استفاده می شود که رایج ترین شیر برای این گونه سیستم ها هستند. کاربرد شیر کشویی در تاسیسات مختلف فراوان است. این شیر حرکت خطی را نشان می دهد و عملکردی برای توقف یا اجازه جریان دارد. شیر های کشویی برای جداسازی مناطق خاصی از شبکه آبرسانی در طول تعمیر و نگهاری، تعمیرات، تاسیسات جدید و همچنین برای تغییر مسیر جریان آب در سراسر خط لوله استفاده می شوند. از سه نوع شیر کشویی در تاسیسات استفاده می شود. شیر های دستی، دارای یک چرخ دستی برای باز یا بسته شدن شیر می باشد. این کار به یک اپراتور نیاز دارد تا آن را در محل بچرخاند.

 این شیر مقرون به صرفه ترین شیر است. شیر پنوماتیکی به جای چرخ یک محرک دارد که با استفاده از هوای فشرده می تواند لوله را بچرخاند تا شیر را باز یا بسته کند. در شیر دروازه برقی به جای محرک و شیر دستی، از موتور الکتریکی استفاده می شود. نیروی الکتریکی، دسته را می چرخاند تا شیر را بالا یا پایین بیاورد. به طور کلی کاربرد شیر کشویی در مناطقی از خط لوله نصب می شوند که در آن زمان زیادی باز یا بسته باقی می مانند. زیرا معمولا به زمان زیادی برای جابه جایی بین این دو موقعیت نیاز است. با این حال، هنگامی که شیر باید از راه دور کار کند، از شیر های کشویی برقی استفاده می شود.

شیر های کشویی چگونه کار می کنند؟

شیر کشویی یک شیر کنترلی است که یا به سیال اجازه می دهد بدون مانع جریان داشته باشد، یا این که جلوی عبور جریان سیال را می گیرد. مزیت اصلی و کاربرد شیر کشویی عبور مستقیم و بدون مانع است که حداقل افت فشار را بر روی شیر ایجاد می کند.  یر خلاف شیر های پروانه ای، سوراخی که درون این شیر قرار دارد به راحتی اجازه تمیز کردن آن را به افراد می دهد. با این حال، شیر های کشویی کند تر از شیر های چرخشی هستند .فقط باید در موقعیت کاملا باز یا بسته استفاده شوند.این شیر ها برای تنظیم جریان کاربردی ندارند. شیر های کشویی خودکار با یک محرک الکتریکی کار می کنند. اما یک شیر دستی مقرون به صرفه تر است زیرا شیر های کشویی معمولا به ندرت استفاده می شوند. آن ها برخی اوقات به عنوان شیر دروازه ای نیز شناخته می شود.

هنگامی که به طور کامل باز است، شیر معمولی هیچ مانعی در مسیرجریان ندارد و در نتیجه مقاومت جریان بسیار پایینی ایجاد می کند. اندازه مسیر جریان باز در بیشتر اوقات با جابجایی دروازه به شکل غیر خطی تغییر می کند. این به معنی این بوده که سرعت جریان به طور یکنواخت با حرکت میله تغییر می کند. کاربرد شیر کشویی  با قطر لوله بزرگتر رایج تر است .زیرا ساخت آن ها نسبت به انواع دیگر شیر ها در اندازه های بزرگ، پیچیدگی کم تری دارند. در فشار های بالا، اصطکاک می تواند مشکل ساز شود. همان طور که گیت توسط فشار محیط به هدایت کننده خود فشار داده می شود، کارکردن شیر سخت می شود. دریچه ها گاهی اوقات با یک بای پس مجهز می شوند تا بتوانند فشار را قبل از راه اندازی خود شیر کاهش دهد.

شیر گیت
شیر گیت

کاربرد شیر کشویی در چه حوزه هایی است؟

شیر های کشویی کاربرد های صنعتی متعددی دارند. از آن می توان در همه تاسیسات آب رسانی و سایر سیالاتی که قابلیت خورندگی ندارند استفاده کرد. شیر های کشویی اغلب در کاربرد هایی استفاده می شوند که حاوی مایع به عنوان ماده اصلی خود هستند. این کار به این دلیل است که این شیر یک راه عبور بدون مانع برای سیال دارد، بنابر این مایع به راحتی می تواند از شیر عبور کند. علاوه بر این، این کاربرد شیر کشویی برای محیط های چسبناک مانند گریس سبک و روغن استفاده می شوند. گذرگاه بدون مانع به این سیالات اجازه می دهد تا به راحتی جریان پیدا کنند. در شیر های بالا رونده، موقعیت دسته نشان می دهد که آیا شیر بسته است یا باز. نشانگر جهت بسته شدن در جهت عقربه های ساعت و برای باز شدن خلاف جهات عقربه های ساعت باید جابجا شود.

  کاربرد شیر کشویی
کاربرد شیر کشویی

سیالاتی که شیر های کشویی می توانند برای آن ها استفاده شوند

شیر کشویی را می توان به عنوان نوعی دریچه تعریف کرد که از دیسک گیت استفاده می کند و دیسک عمود بر جریان حرکت می کند تا جریان سیال در لوله کشی شروع یا متوقف شود. این شیر رایج ترین نوع شیر مورد استفاده در فرآیند هر کارخانه ای است. در هنگام کار این شیر ها یا در حالت کاملا باز یا بسته هستند. از این شیر ها نباید برای کنترل جریان استفاده کرد. زیرا کنترل شیر کشویی برای شدت جریان امکان پذیر نیست. سرعت بالای جریان در شیر نیمه باز امکان دارد باعث فرسایش دیسک و سطوح شود .همچنین لرزش و صدای اضافه ایجاد می کند.  کاربرد شیر کشویی در جایی است که حداقل افت فشار و خدمات روشن و خاموش کردن دستگاه ها مورد نیاز باشد. این سیالات می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مواد شیمیایی
  • بخار
  • گاز
  • آب
  • پتروشیمی
  • گاز های مایع
طراحی شیر
طراحی شیر

نحوه طراحی و معرفی قطعات شیر‌کشویی

شیر کشویی طراح ساده ای دارد و می توان آن را در بسیاری از سرویس های افت فشار کم به کار برد. این مورد آن را به رایج ترین شیر های مورد استفاده امروزه تبدیل می کند. شیر های دروازه ای به صورت شیر های تمام پورت طراحی می شوند. درگاه شیر به اندازه قطر اخلی لوله داخلی است. کاربرد شیر کشویی تمام سوراخ جریان سیال را بدون هیچ مانعی برای جریان عبور می دهد و باعث افت فشار در خط لوله نمی شود. یک شیر کشویی از قطعات زیر تشکیل شده است:

  • گوه
  • لوله
  • یاتاقان
  • بدنه آهنی
  • سرپوش

بدنه بزرگترین عنصر شیر می باشد. لوله یا دسته در طول چرخش در بدنه سوپاپ باقی می ماند. خود سرپوش سوپاپ با پیچ و مهره به بدنه متصل می شود که امکان تمیز کردن و نگهداری را فراهم می کند. ساخت و ساز این شیر در چندین سال گذشته دستخوش تغییراتی شده است. بیشتر این تغییرات با هدف افزایش طول عمر و کاربرد شیر کشویی، بهبود ویژگی های آب بندی، استفاده از مواد با کیفیت بهتر و پوشش های اپوکسی برای محافظت در برابر خوردگی انجام شده است. در عین حال، طراحی بدنه آن به گونه ای بوده که ساختاری فشرده دارد . برای نصب کردن در شرایط فضای محدود نیز مناسب خواهد بود.

روکش شیر
روکش شیر

خرید شیر‌کشویی

اگر در صنایع مختلفی مشغول هستید و با سیالات کار می کنید، به وسیله ای نیاز دارید که بتوانید با آن جریان یافتن مایع یا سیال را کنترل کنید. با نصب کردن شیر کشویی در تجهیزات خود می توانید جریان سیال را قطع و وصل کنید. اما نمی توانید به وسیله آن شدت جریان را کنترل کنید. کاربرد شیر کشویی در صنایع مختلفی است. هنگام انتخاب یک شیر، مواد مورد استفاده برای ساخت شیر و جلوگیری از خرابی زودرس مهم است.

معیار هایی باید برای انتخاب شیر در نظر گرفته شوند. دمای سرویس، فشار های عملیاتی، ترکیب سیال در تماس با تمام قسمت های خیس شده، اثربخشی پوشش بر روی مواد و این که چه مدت شیر در معرض سیال قرار می گیرد، از جمله این فاکتور ها هستند. برای خرید این شیر می توانید از طریق سایت رادپایپ که سابقه چندین ساله فعالیت در حوزه شیر های صنعتی را دارد، اقدام کنید و تماس بگیرید.

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

پربازدیدترین مقالات

مشاوره رایـگان

اگر پروژه‌ای دارید،
با خیال راحت به ما بسپارید…

تلفن: ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)