راد پایپ وارد کننده و تامین کننده تجهیزات پایپینگ

با ما در تماس باشید : ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)

021-58437

info@radpipe.ir

شنبه تا ۵شنبه

ساعات کاری ۰۹:۰۰ تا ۱۸:۰۰

تهران، خیابان شریعتی

بالاتر از تقاطع مطهری، پلاک ۵۵۶

با ما در تماس باشید : ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)

راد پایپ وارد کننده و تامین کننده تجهیزات پایپینگ

انواع و مشخصات فنی اتصالات فولادی لوله

انواع و مشخصات فنی اتصالات فولادی لوله
لوگو اصلی رادپایپ0 copy

انواع و مشخصات فنی اتصالات فولادی لوله

فهرست عناوین

فولاد به دلیل دوام و استحکام از سال ها قبل برای ساخت لوله و اتصالات آن استفاده می شود. جالب است بدانید که فولادها می توانند مقاومت بالایی از خودشان در برابر حرارت نشان دهند. این خاصیت همچنین بر محبوبیت فولاد برای ساخت لوله و اتصالات آن می افزاید. اتصالات فولادی لوله به طور گسترده در منازل و مصارف صنعتی برای حمل آب، گازهای قابل اشتعال، سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی و غیره استفاده می شود. از آنجایی که لوله های فولادی تمایل به زنگ زدگی دارند، اغلب با مواد دیگر مخلوط می شوند تا بر دوام آن افزوده شود و در برابر زنگ زدگی مقاوم شود. بر اساس مواد آن  اتصالات‌ لوله فولادی را می توان به انواع زیر تقسیم کرد:

  • اتصالات‌لوله فولادی کربن
  • اتصالات‌لوله ضد زنگ
  •  اتصالات‌فولادی آلیاژی
  • اتصالات‌لوله فولادی آهنگری
  •  اتصالات از نوع ریخته گری

انواع مختلف اتصالات فولادی لوله

انواع مختلف اتصالات فولادی لوله

آشنایی با انواع اتصالات فولادی لوله

اتصالات فولادی لوله از انواع مختلفی از فولاد ساخته می شوند مانند فولاد گالوانیزه که به منظور محافظت از فولاد در برابر زنگ زدگی و خوردگی یک لایه فولاد روی آن را از طریق یک فرآیند شیمیایی می پوشاند؛ فولاد گالوانیزه در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت می کند و برای ساخت اتصالات لوله بسیار انتخاب مناسبی است. همچنین فولاد گالوانیزه باعث افزایش طول عمر اتصالات لوله می شود. اتصالات ساخته شده از این جنس در اندازه های استاندارد از 8 میلی متر تا 150 میلی متر موجود است. معمولاً از لوله بدون درز، فورجینگ، میله نورد یا لوله جوشی با رعایت برخی استانداردهای خاص تولید می شود. آنها معمولاً برای  انواع لوله کشی داخل ساختمان می باشد. همچنین در خطوط آبرسانی استفاده شده اما در خطوط لوله گاز استفاده نمی شوند.

 فولاد کربنی بسیار بادوام تر و قوی تر از سایر انواع فولاد است که آن را برای ساخت اتصالات فولادی لوله مناسب می کند. معمولاً آن را عنوان فولاد کربنی ساده نیز می شناسند؛ این کربن یک فلزی چکش خوار و بر پایه آهن است که عمدتاً حاوی کربن و مقادیر کمی منگنز و سایر عناصر است. این فولاد تحت فرآیندهای مختلفی قرار می‌ گیرد و می‌ تواند به شکل ریخته‌ گری به اشکال مختلف آسیاب شود که از آن قطعات آهنگری، مهر زنی، ماشینکاری یا شکل‌های دیگر شکل می‌ گیرد. کربن اصلی ترین عنصر سخت کننده و تقویت کننده موجود در فولاد است که حداکثر سختی و استحکام را ارائه می دهد.

اتصالات‌لوله فولادی کربنی در اندازه ها و اشکال مختلف وجود دارد.

اندازه های استاندارد میله از 8 میلی متر تا 150 میلی متر

اندازه های استاندارد میله از 8 میلی متر تا 150 میلی متر

کاربرد اتصالات فولادی لوله

اتصالات فولادی لوله اگر از فولاد کربنی باشد از آن در سیستم های لوله های مایعات یا گازهایی مانند نفت، آب، گاز طبیعی یا بخار استفاده می کنند. جدای از آن، اتصالات‌فولاد کربنی در فعالیت های ساخت و ساز و تعمیر و نگهداری در ساخت و ساز مسکونی، ساخت و ساز تجاری، تولید برق، پالایش نفت، در صنایع کشتی سازی و همچنین دیگر بخش های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. فولاد ضد زنگ به دلیل مقاومت بالایی که در برابر اکسیداسیون و خوردگی در محیط های مختلف طبیعی و مصنوعی دارد،

به طور گسترده برای ساخت اتصالات لوله استفاده می شود. در واقع یک آلیاژ آهنی حاوی حداقل 10 درصد کروم است. انتخاب درجه مناسب از فولاد ضد زنگ برای یک کاربرد خاص واقعا مهم است. طیف وسیعی از اتصالات لوله مانند سه راهی، اتصالات، زانویی و غیره از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند. اتصالات‌فولادی از چنین جنس معمولا برای خطوط لوله خانگی استفاده می شود.

مقاومت و استحکام بالا لوله های فولادی

مقاومت و استحکام بالا لوله های فولادی

مشخصات فنی اتصالات‌لوله‌ای

افت فشار از طریق قوس و اتصالات می تواند قابل توجه یا ناچیز باشد. در بلندمدت این موارد به طور کلی زیان جزئی به وجود می آورد. برای سیستم هایی که دارای حداقل مقدار لوله مستقیم هستند، این قطرات نقش اصلی را ایفا می کنند. مهندسان خط لوله اغلب طول معادلی را برای هر جزء در سیستم تعریف و محاسبه می کنند؛ چنین اطلاعاتی را می توان از مراجع مهندسی یا از خود سازنده ها بگیرید.

هنگام خرید عمده اتصالات‌فولادی‌لوله، همیشه باید درجه فولاد مورد استفاده را در نظر بگیرید گریدهای فولاد بسته به کاربرد متفاوت است. اتصالات باید توسط سازمان های استاندارد رتبه بندی شوند. قطر داخلی اتصالات نیز باید بررسی شود تا متناسب با یک کاربرد خاص باشد.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

پربازدیدترین مقالات

مشاوره رایـگان

اگر پروژه‌ای دارید،
با خیال راحت به ما بسپارید…

تلفن: ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)