راد پایپ وارد کننده و تامین کننده تجهیزات پایپینگ

با ما در تماس باشید : ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)

021-58437

info@radpipe.ir

شنبه تا ۵شنبه

ساعات کاری ۰۹:۰۰ تا ۱۸:۰۰

تهران، خیابان شریعتی

بالاتر از تقاطع مطهری، پلاک ۵۵۶

با ما در تماس باشید : ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)

راد پایپ وارد کننده و تامین کننده تجهیزات پایپینگ

بررسی تخصصی اجزای شیر پروانه ای

بررسی تخصصی اجزای شیر پروانه ای
انواع شیرآلات پروانه ای

بررسی تخصصی اجزای شیر پروانه ای

فهرست عناوین

این نوع از شیرهای صنعتی، به عنوان دستگاه کنترل جریان مطرح هستند که در یک فرآیند به کار گرفته می شوند. کاربردهای اولیه این شیرها، بر روی آب متمرکز بود، اما طراحی های جدید و مواد اجزای شیر پروانه ای ، امکان استفاده از آن ها را در مسیر انتقال سیال صنعتی فراهم کرده است. در حال حاضر، این نوع از شیرهای صنعتی را می توان تقریباً در هر کارخانه شیمیایی یافت.

اجزای شیر پروانه ای

اجزای شیر پروانه ای

مشخصات شیر پروانه ای

اندازه شیرهای پروانه ای از یک اینچ تا بیش از 200 اینچ متغیر است و اکثر آن ها دارای قابلیت 150 psi تا 740 psi فشار سرد کاری هستند. درجه حرارت عمومی برای یک شیر پروانه ای با کارآیی بالا،  25 تا 300 درجه فارنهایت و یا 400 تا 450 درجه فارنهایت است.اجزای در شیر پروانه ای با کیفیت مناسب را می توان برای سرویس روشن و خاموش یا تعدیل جریال سیال استفاده کرد. فعال سازی این نوع از شیر، معمولاً یا به صورت دستی به صورت دسته، آچار یا اپراتور بوده و یا از طریق یک منبع تغذیه خارجی، برای چرخش خودکار دریچه انجام می شود.

شیرهای پروانه ای در مقایسه با انواع دیگر شیرها مزایای زیادی دارند، از آن جمله، می توان به طراحی ساده و اقتصادی آن اشاره کرد. آن ها از قطعات کمتری تشکیل شده که تعمیر و نگهداری اجزای شیر پروانه ای را آسان می کند. بدنه ویفری شکل و وزن سبک، باعث صرفه جویی در هزینه اولیه شیر و هزینه های نصب می شود.

اجزای اساسی در شیر پروانه ای

شیر پروانه ای تنها از چهار جزء اصلی تشکیل شده است که شامل بدنه، دیسک، ساقه و نشیمنگاه می باشد.

بدنه شیر پروانه ای:

به طور معمول، بدنه شیرهای پروانه ای به شکلی طراحی شده اند که بین دو فلنج لوله قرار می گیرند. متداول ترین طرح های بدنه، بند و ویفر هستند. بدنه لوگ، دارای برآمدگی هایی است که سوراخ های پیچ را مطابق با فلنج لوله در اجزای شیر پروانه ای ایجاد می کند.

بدنه ویفر، دارای برآمدگی های بیرون زده نیست. شیر ویفر بین فلنج های لوله قرار گرفته و پیچ های فلنج بدنه را احاطه کرده است. هر نوع بدنه دارای مزایایی است که برخی از آن ها در اینجا ذکر شده است:

  • سبک ویفر ارزانتر از سبک لوگ است.
  • این سبک از شیر، انتقال وزن سیستم لوله کشی را با استفاده از بدنه شیر ندارد.
  • بدنه لوگ اجازه سرویس دهی به انتهای لوله یا برداشتن لوله های پایین دست را می دهد.

دیسک در اجزای شیر پروانه ای:

در شیر پروانه ای، عضو مسدود کننده جریان دریچه پروانه ای، دیسک است. بسیاری از تغییرات طراحی دیسک نسبت به جهت گیری آن و ساقه بوده و برای بهبود جریان، آب بندی و یا گشتاور عملیاتی تکامل یافته اند. دیسک معادل پلاگین در یک شیر پلاگین، دروازه در یک شیر دروازه یا یک توپ در یک شیر توپی است. چرخش دیسک، یک چهارم دور یا 90 درجه است که دریچه پروانه ای را باز و بسته می کند.

قطعات کاربردی در شیر پروانه ای

قطعات کاربردی در شیر پروانه ای

ساقه در شیرهای پروانه ای:

ساقه شیر پروانه ای، ممکن است یک محور یک تکه یا دو تکه باشد. ساقه‌در اکثر طرح ها، از سیال محافظت می کند، بنابراین امکان انتخاب کارآمد مواد را با توجه به هزینه و خواص مکانیکی فراهم می کند. در طرح ‌های با کارایی بالا، ساقه‌ها به عنوان بخشی از اجزای شیر پروانه ای، با سیال در تماس هستند و بنابراین باید سازگار باشند. همچنین استحکام لازم برای نشستن و جدا کردن دیسک از روی نشیمنگاه را فراهم کنند.

نشیمنگاه شیر:

این قطعه انعطاف پذیر، از تداخل بین لبه دیسک و نشیمنگاه برای ایجاد قطع جریان استفاده می کند. جنس نشیمنگاه می تواند از الاستومرها یا پلیمرهای مختلف ساخته شود. این بخش ممکن است به بدنه چسبیده باشد یا ممکن است در آن قفل شود.

کنترل سیال با شیرهای پروانه ای

کنترل سیال با شیرهای پروانه ای

در شیرهای پروانه ای با کارایی بالا، مسدود کردن جریان می تواند با طراحی با انرژی خط همراه باشد که در آن از فشار در خط لوله، برای افزایش تداخل بین نشیمنگاه و لبه دیسک استفاده می شود. متداول ترین مواد در این بخش از اجزای شیر پروانه ای، پلی تترا فلوئورواتیلن یا PTFE تقویت شده است؛ زیرا طیف وسیع تری از سازگاری و محدوده دما را دارد. می توانید برای تهیه شیرهای پروانه ای، با کارشناسان رادپایپ در ارتباط باشید.

 

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

پربازدیدترین مقالات

مشاوره رایـگان

اگر پروژه‌ای دارید،
با خیال راحت به ما بسپارید…

تلفن: ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)