راد پایپ وارد کننده و تامین کننده تجهیزات پایپینگ

با ما در تماس باشید : ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)

021-58437

info@radpipe.ir

شنبه تا ۵شنبه

ساعات کاری ۰۹:۰۰ تا ۱۸:۰۰

تهران، خیابان شریعتی

بالاتر از تقاطع مطهری، پلاک ۵۵۶

با ما در تماس باشید : ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)

راد پایپ وارد کننده و تامین کننده تجهیزات پایپینگ

راهنمای خرید شیر پروانه ای 1 اینچ

راهنمای خرید شیر پروانه ای 1 اینچ
شیر پروانه ای 1 اینچ

راهنمای خرید شیر پروانه ای 1 اینچ

فهرست عناوین

برای کنترل سیالات در سیستم های مختلف از شیرهای گوناگون استفاده می شود. نمونه‌‌ای از این شیرها، شیر پروانه ای 1 اینچ است. این شیرها که با نام شیرهای باترفلای (Butterfly) نیز شناخته می شوند، از شیرهای ربع گرد هستند. این‌شیرها از ساده ترین شیرهای استفاده شده در صنعت هستند که بیشتر در صنایع نفت و پتروشیمی کاربرد دارند، اما در صنایع دیگر نیز استفاده می شوند. این شیرها دارای انواع مختلفی هستند. در ادامه به بررسی بیشتر انواع شیرهای پروانه ای خواهیم پرداخت.

تعریف شیر پروانه ای به زبان ساده

این شیرها که برای کنترل جریان سیالات استفاده می شوند، بیشتر در سیستم هایی که با سیالات غلیظ سر و کار دارند استفاده می شوند. این شیرها با وجود افت فشار پایین، می توانند عملکرد سریعی را از خود در کنترل جریان سیالات نشان دهند. همان طور که گفته شد این شیرها ربع گرد هستند و با 90 درجه چرخش اهرم شیر، کاملا باز یا بسته خواهند شد. شیرهای پروانه ای را می توان در شرایط مختلف چه با فشار بالا و چه پایین سیالات مورد استفاده قرار داد. همچنین در بازه دمایی گسترده ای نیز کاربرد داشته و عملکرد مناسبی از خود نشان می دهند. این شیرها با قیمت پایین و مقرون به صرفه و با توجه به ساختار ساده، به راحتی تعمیر می شوند. این شیرها همچنین در شبکه آبرسانی نیز کاربرد فراوانی دارد.

شیر پروانه ای 1 اینچ چگونه عمل خواهد کرد؟

این شیر پروانه ای 1 اینچ از یک بدنه فلزی به همراه صفحه ای چرخان و یک دیسک که وظیفه کنترل سیال را برعهده دارد ساخته شده است. همچنین دارای واشر و لاستیک برای آب بندی شیر است. صفحه تعبیه شده در درون شیر، در حول محوری که در درون شیر قرار داده شده است، می تواند به وسیله اهرم شیر چرخشی 90 درجه داشته و موجب باز و بسته شدن شیر گردد. با وجود این که در حین باز یا بسته شدن شیر، دیسک در مسیر جریان سیال قرار دارد، اما تغییر زیادی در فشار حرکت سیال به وجود نخواهد آورد. شير پروانه اي1 اينچ را می توان در ابعاد مختلفی در صنایع مختلف دید. با توجه به ابعاد و نوع کاربرد شیر می توان مشاهد کرد که به صورت دستی یا با استفاده از گیربکس های فشار هوا یا الکتریکی شیرهای پروانه ای باز و بسته می شوند.

دسته بندی انواع شیرهای پروانه ای بر اساس نوع مکانیسم باز و بست

شیرهای پروانه را می توان بر اساس ابعاد، کاربرد و جنس به انواع مختلفی تقسیم بندی کرد. یکی از معیارهایی که برای دسته بندی شیرهای پروانه ای می توان در نظر گرفت، نوع مکانیسم باز و بست شیر است. انواع شیرهای پروانه ای بر اساس مکانیسم باز و بست عبارتند از:

  • شیر ویفری اهرمی با عملکرد دستی
  • شیر گیربکسی ویفری با عملکرد گیربکس دار
  • شیر گیربکسی فلنجی با عملکرد گیربکس دار
  • شیر با عملکرد برقی یا الکتریکی
  • شیر کنترلی پروانه ای
  • شیر با عملکرد پنوماتیکی و بادی

دسته بندی انواع شیرهای پروانه ای بر اساس جنس

همان طور که گفته شد یکی دیگر از معیارهای دسته بندی شیرها، جنس شیر است. این جنس بر اساس کاربردهای مختلف شیر متفاوت است. رایج ترین جنس هاي شیر پروانه ای 1 اینچ عبارتند از:

  • شیر فولاد کربنی
  • شیر فولاد ضد زنگ
  • شیر فولاد ضد زنگ آستینی
  • شیر فولاد دوبلکس
  • شیر فولاد آلیاژ نیکل
  • شیر تیتانیوم
  • شیر آلیاژ تیتانیوم
  • شیر برنز آلومینیوم نیکل
  • شیر UPVC
  • شیر چدن

دسته بندی انواع شیرهای پروانه ای بر اساس نوع اتصال

شیر پروانه ای را بر اساس نوع اتصالی که با لوله ها و سایر وسایل خط انتقال سیال دارد به 4 دسته تقسیم می کنند:

1- شیرهای پروانه ای دو سر فلنج: در این نوع از شیر، دو سر شیر فلنج وجود دارد و با اتصال آن ها با دو لوله مجزا در دو سر شیر، اتصال انجام می شود.

شیر پروانه ای دو سر فلنج

شیر پروانه ای دو سر فلنج

2- شیرهای پروانه ای ویفری: در این نوع از شیرها اتصال با استفاده از فلنج های خط لوله و فلنج هایی که به بدنه شیر نصب می شوند انجام می شود.

تصویری از شیر باترفلای ویفری

تصویری از شیر باترفلای ویفری

3-شیرهای پروانه ای لاگ

تصویری از  شیر باترفلای لاگ

تصویری از  شیر باترفلای لاگ

4- شیرهای پروانه ای با اتصال گرو

تصویری از شیر باترفلای با اتصال گرو

تصویری از شیر باترفلای با اتصال گرو

خرید شیر پروانه ای 1 اینچ

برای خرید انواع شیرهای پروانه ای به ویژه شیر پروانه ای 1 اینچ، با جنس های مختلف و کاربردهای متفاوت، می توانید به شرکت راد پایپ مراجعه کنید. این شرکت عرضه کننده انواع قطعات و ابزارهای خط لوله در صنایع گوناگون است که محصولات با کیفیت را برای شما مشتریان عزیز عرضه می کند.

 

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

پربازدیدترین مقالات

مشاوره رایـگان

اگر پروژه‌ای دارید،
با خیال راحت به ما بسپارید…

تلفن: ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)