راد پایپ وارد کننده و تامین کننده تجهیزات پایپینگ

با ما در تماس باشید : ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)

021-58437

info@radpipe.ir

شنبه تا ۵شنبه

ساعات کاری ۰۹:۰۰ تا ۱۸:۰۰

تهران، خیابان شریعتی

بالاتر از تقاطع مطهری، پلاک ۵۵۶

با ما در تماس باشید : ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)

راد پایپ وارد کننده و تامین کننده تجهیزات پایپینگ

کاربرد شیر توپی و مزایای استفاده از آن

.شیر-توپی-پلیمری-قابل-استفاده-در-صنعت-کشاورزی

کاربرد شیر توپی و مزایای استفاده از آن

فهرست عناوین

شیر توپی یکی از انواع شیر های پرکاربردی می باشد که با استفاده از متریال های گوناگون تولید می شود. کاربرد شیر توپی برای قطع و وصل کردن جریان سیال است. این محصول به چند دسته شیر توپی پلیمری، پلی اتیلن، فولادی، برنجی و پلاستیکی تقسیم بندی می شود. شیر توپی که با نام شیر بال ولو و یا شیر گازی شناخته شده جزوه شیر های مخروطی به حساب می آید که به علت داشتن مجرا بند به شکل توپی و یا کره ای با نام شیر توپی شناخته شده است. این محصولات با استفاده از فولاد ضد زنگ به مرحله تولید می رسند. به همین جهت در برابر رطوبت کاملا مقاوم اند.

کاربرد شیر های توپی در صنایع

از کاربرد شیر توپی نمی توان غافل شد این محصول در سیستم آبیاری کاربرد زیادی دارد. از انواع شیر توپی می توانیم به شیر توپی بخار، استیل، ربع گرد، فولادی اشاره کنیم. اجزای تشکیل دهنده شیر های توپی شامل بدنه، نشیمنگاه، توپی، واشر، درزگیر، بوش آب بند، مهره و پیچ و آب بند هستند. همچنین شیر توپی از انواع آلیاژ های مختلفی نظیر فولاد کربن، فولاد ضد زنگ، برنج، تیتانیوم‌، پی وی سی و غیره تولید می شود. شیر توپی نوعی شیر صنعتی محسوب می‌ شود که کاربرد استفاده از آن برای کنترل و هدایت جریان سیال در یک لوله است. البته کاربرد شیر توپی برای کاهش اتصالات فشار با ذخیره سازی گاز هم می باشد. از شیر توپی جهت کنترل فشار و جریان در سیستم های توزیع گاز هم استفاده می کنند. تنظیم جریان در عرض چند ثانیه یکی از مزایای منحصر به فرد این محصولات محسوب می شود.

      شیر توپی فولادی
شیر توپی فولاد

شیر توپی پلیمری و موارد استفاده از آن

جدا از کاربردی که شیرآلات توپی پلیمری در سیستم‌ های آبیاری تحت فشار در صنعت کشاورزی دارند، باید ذکر کنیم که این شیرآلات به علت اینکه برای کنترل و قطع و وصل کردن جریان درون سیستم مورد استفاده قرار می گیرند کاربرد بسیار زیادی در صنایع گوناگون دارند.‌ از کاربرد شیر توپی پلیمری در صنایع می توان به صنایع کشاورزی، تصفیه آب، صنایع غذایی، آزمایشگاه ها و غیره اشاره کنیم. البته این شیرآلات در پتروشیمی، فولاد، گاز و نفت هم کاربرد بسیار زیادی دارند. شیرآلات توپی طراحی منحصر به فردی دارند از سوی دیگر برای اهداف کنترل جریان و فشار مورد استفاده قرار می گیرند. شیرآلات توپی پلیمری امکان قرار گرفتن در زیر خاک را دارند. همچنین از قیمت مناسب و مقاومت بالا در برابر خوردگی زیر خاک بهره مند هستند. از این رو همین امر موجب شده تا شیرآلات توپی پلیمری جایگاهی در صنایع مختلف داشته باشند.

  انواع پرکاربرد شیر های توپی صنعت
انواع پرکاربرد شیر های توپی صنعت

کاربرد شیرتوپی پلیمری در سیستم آبیاری کشاورزی

یکی از انواع پر کاربرد شیر های توپی با نام شیر توپی پلیمری شناخته می‌ شود‌. از این محصول در سیستم های آبیاری تحت فشار استفاده می‌ کنند. برای به کارگیری شیر توپی پلیمری در صنعت کشاورزی جهت آبیاری تحت فشار این محصول را درون خاک قرار می دهند.‌ سپس برای استفاده از آن از دسته بلندی که دارد و بیرون از سطح خاک است بهره می گیرند. این محصولات با استفاده از آلومینیوم تولید می شوند و مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل و شرایط بیرونی دارند. زیرا برای جلوگیری از آسیبی که در زیر خاک به بدنه شیر توپی وارد می شود محافظی از جنس پلیمر بر روی آن استفاده شده است. این محصولات در سایز های گوناگون تا ۱۰ اینچ تولید شده‌اند. کاربرد شیر توپی موجب شده تا این شیرآلات یکی از بهترین شیرآلات جهت قطع و وصل کردن جریان درون سیستم های آبیاری باشند.

شیر توپی برنجی پر کار برد ترین شیرآلات در صنعت
شیر توپی برنجی پر کار برد ترین شیرآلات در صنعت

مهم ترین کاربرد شیرهای توپی فولادی

یکی دیگر از انواع شیر های توپی با نام شیر توپی فولادی شناخته می شود. این شیرآلات همانند سایر انواع شیر توپی وظیفه قطع و وصل انتقال و تنظیم جریان سیال را دارند. یکی از مهمترین شیر های صنعتی که کاربرد بسیار زیادی در صنایع دارند شیر های توپی برنجی و فولادی محسوب می شوند. این محصولات محبوب ترین شیر های صنعتی در سیستم  های سیالاتی هستند. کاربرد شیر توپی فولادی در لوله کشی های خانگی و سیستم های صنعتی است. اجزای تشکیل دهنده شیر های توپی شامل ساقه شیر، بدنه گوی توپی، نشیمنگاه و واشر های آب بند می باشند. قیمت شیر توپی بر اساس پارامتر هایی نظیر نوع سیال، محیط کاری و متریال استفاده شده در آن کاملاً متفاوت است. این محصولات کاربردی به علت اینکه با استفاده از فولاد ضد زنگ تولید شده‌اند دارای ساختار مستحکمی هستند. به همین جهت در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارند.

شیر توپی سه راهه جهت تفکیک جریان سیال

یکی دیگر از انواع شیر توپی با نام شیر توپی سه راه شناخته می شود. این محصولات کاربرد بسیار زیادی دارند. در واقع از کاربرد شیر توپی سه راه می توانیم به این موضوع اشاره کنیم که قابلیت تنظیم و تفکیک جریان سیال را دارند. همچنین دارای یک توپی داخلی بدنه هستند که مجرای درونی آن به صورت ال است. به همین جهت قابلیت برقراری جریان سیال را در یک جهت و قطع جریان را از یک خروجی دارند. شیر های توپی سه راهه به دو بخش شیر توپی عمودی و افقی تقسیم‌ بندی می‌ شوند. اینگونه از شیرآلات وزن کمی دارند همچنین از ساختار فشرده‌ای بهره‌مند هستند و قابلیت تغییر سریع جریان سیال را دارند. برای خرید شیر توپی سه راهه باید به فاکتور های زیادی توجه کنید که یکی از آن قیمت است. شیر توپی سه راهه نسبت به سایر مدل های دیگر قیمت پایین تری دارد.

شیر توپی استیل
شیر توپی استیل

چه صنایعی نیاز به شیر های توپی دارند؟

کاربرد شیر توپی علاوه بر اینکه در صنعت آبیاری و کشاورزی است، از آن در کشتی ها برای سیستم فاضلاب و سیستم کنترل بخار استفاده می‌ کنند. این گونه از محصولات در لوله کشی کشتی های صنعتی کاربرد بسیار زیادی دارند. البته اکثرا از شیر های توپی که از جنس فولاد تولید شده اند در این زمینه بهره می گیرند. همچنین شیر های توپی  سه راه  قابلیت مدیریت جریان سیال را در سه جهت دارند. از این رو در سیستم  های آبیاری و کشاورزی جزو شیرآلات بسیار کاربرد می باشند. شیرآلات توپی در سیستم های آبیاری زیرزمینی و آبیاری مدرن و سیستم آبیاری بارانی مورد استفاده قرار می گیرند. این محصولات در شرایطی که سیال دارای ناخالصی و ذرات هستند هم استفاده می شوند.

   کاربرد شیر توپی در صنایع مختلف
کاربرد شیر توپی در صنایع مختلف

جمع بندی

شیر های توپی نوعی شیر های صنعتی محسوب می‌ شوند که از آن ها هم برای کنترل و هدایت جریان سیال در صنایع گوناگون مانند صنایع کشاورزی جهت آبیاری زیرزمینی بارانی و آبیاری تحت فشار و حتی در لوله کشی های خانگی و صنعتی مانند کشتی های صنعتی استفاده می کنند. این گونه از محصولات انواع مختلفی دارند و بر اساس متریال تولید شده به چند دسته تقسیم بندی می شوند. شیر توپی پلیمری و شیر توپی فولادی دو نوع از پرکاربردترین شیرآلات توپی هستند که کاربرد بسیار زیادی دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کاربرد‌شیرتوپی می توانید به سایت رادپایپ مراجعه نمایید.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

پربازدیدترین مقالات

مشاوره رایـگان

اگر پروژه‌ای دارید،
با خیال راحت به ما بسپارید…

تلفن: ۵۸۴۳۷-۰۲۱ (۳۰ خط ویژه)